Pastir

571

Мухамед определио пето оделење у паклу, одржаше његов мееец на небу хришћанске Европе. Оиреди Ислама. Практички део Ислама саствља^у четири обреда: молитва, пост, милостиња и хаџиглук. Међу овим религишзним обредима главни и заслужуГући увалсења гест молитва. Пропису1ући њу, Мухамед Ге имао у виду не само Гедну душу молећег се, но и тело његово. И ни!е могуће, да се човек у томе не диви Мухамеду. Хиљаде људи, кош немађаху готово никаквог по1ма о телесноГ чистоти и иосто1ано1 молитви, он Ге обратио у народ религишзни и љубећи чистоту. „Пре, него што се 1авиш пред Богом, да би очистио душу молитвом, Охми своге тело од блата и нечистоте. “ И ове речи имале су и има1у тако огромно дегство. Мухамеданац моли се пет пути на дан: на сахат, или сахат и по, пре изласка сунца, у подне, на два сахата пре заласка сунца, у минуту самога заласка, и сахат и по после заласка. Сваки иут му!езин с минарета зове на молитву. Текштосе зачу!е његов жалосни запев, мухамеданац оставља посао. Ма где он био, у соби, наиољу или путу, у суду или у тамници - - он одма обрће се лицем к Меки, растире ћилим или иалмову асуру, изува се и почиње прање; у леву руку узима ибрик, сипа из њега мало воде на десН У РУ К У и говори: „име божше нека буде над овом водом;“затим пере десну руку, потом леву, пере уста, тре месо око зуба, ушмркуГе воду у нос, пере предплеће на1пре десно, потом лево, и сва ова прања повторавагу се три пут над сваки делом тела. После руку иде — лице иглава: с почетка он пере слепе очи и уши, потом у казугућим прстом канал чувења, а палцем — ушну шкољку затим теме и чело и напослетку три пута полива сво!е трагове. Обред прања евршава са речма: „благодарност Богу.“ После прања тела иде очишћење душе — молитва. Мухамеданац ступа на ћилим, подиже руке горе и одбацуГе их к плећима*) после тога *) Овом радњом он симводачки предетавља удалење од себе земљских и плотских помисала и жеља.