Pastir

587

Троици н у реду политичком. ФилосоФска и религишзна у чења. ко1а не признагу право личности човекове немогу тако исто иризнати ни колективне индувидуалности народа Народности немогу иматн никаквог значага у пантеизму. Оне тону у ч»вечанству а човечанство изчезава у бићу свеопштем. И почем човек нема слободе онако исто као и Бог пентеиста, то он неможе имати ни обвезаности, ни наравственог закона, па било то за поГедина лица или за читаве народе. У теориш хришћанског напротив тога народности имагу своге индувидуално биће као и посебне личности; а по овоме оно има закон и за погедине личности и за народности. Право, дакле, управља у свима одношашма како лица тако и народа. И тако живот посебних лица и целих народа управља се законима, кои излазе из поГма о Богу. Хрншћанска релиппа у свом у чењу о Богу и његовом одношагу к човеку, решава сва на1важни1а иитања наравственог и друштвеног живога. Па зато 1е њо1 и одређено не само да измени и облагороди нарави, већ и да свестручно унапреди друштвено И грађанско биће народа. (Наставиће ее.)

Мухамеданска вера. (Наставак.) Опис размазана и паГрама. У 1уну, или-1улу тек што се поГави на небу нов месец, са свту тврдиња у великим варошима турским разлежу се топовски звуци, на пиГацама извиГагу се ракетле, а на улицама пуцагу из пушака и пиштоља. Тако почиње свештени месец! Мухамеданци издржавагу пост веома строго: негеду, непуше и непту, а познато Ге, како 1е тешко непити цео летњи дан под жарким небом гужним. Но зато они ноћу награђагу се за своге дневне муке. На пеколико минути пред заласком сунца на свима лицима погављуге се радост и живост. КаФане су отворене. На огњигпту гори ватра, вода и каФа ври у су-