Pastir

94

његови предходници. А узрок 1е томе, без сваке сумње добро познаство Алцога с’ научним историгским трудима учених иротестаната као нанример с' Неандером, Хазе, по чи1ем Ге методу и он сљедовао у излагању своге исторше црквене. У нови1е доба много 1 е ирипомагао римског цркви у Ђерманнш тако звани романтички правац. Находећи се нод упливом тог правца, многи учени протестанти остављали су сво1у веру и иредазили у римокатоличку. Ти учени протестанти, нрелазећи у римску цркву, без сваке сумње допринели су велике користи богословсњн књижевности римско католичке цркве. Између пона1знатнишх поборника за благо и напредак „папства“ био Ге Иеополд Штолберг, коГи ге умро око 30. година овог столећа. 1Јо рођењу, по своме васпитању, по шнмима и животу, у кратко и по телу и по души, од пете до перчина прави аристократ, коме се никако ниге допадало то код протестаната, што тако живо саучешће у делима црквеним ирима и „буши демос.“ Осем тога по његовом унутарњем срдачном расиоложењу, ни1е могао трпити ладни и одлучни рационалкзам у протестанству, кош неможе задовољити релишзно осећање људско. Прешавши у римокатоличку цркву, онге постао ревносан борац тих идега, коге римска црква проповеда. Штолберг Ге написао истори1у римокатолицизма, у коин се находи богати матери1ал псториГски. Можемо споменути шш и о Фридриху Шлагдену, ко 1 и Ге написао велики бро! сачинења против протестанства и о Вердеру , кош 1 е пређе био протестански свештеник. Његов по1ав на пољу католиштва био Ге велики добитак за римско католичко ироповедништво. Знаменит Ге Гошт и Филипс, кош Ге написао канонично приво римске цркве. Сва посебна узаконења римске цркве , он 1 е систематизирао у гедно цело. У опште римско католичко ђерманско богословље гларним начином обрађено ге у области црквено-исторшско!. У