Pesme Branka Radičevića sa pismima njegovim i jednim spisom u prozi
"вод ______(љ
=—_ надовезује: „ао века, млада века“. Све је музика,
-- она доминира; смисао, којега има, спореднији је. Слик јој помаже, Како је коло уситнило, сликови | су учестали, Најпре се по осам слогова сликује: | „Нога“ лака; срце здраво, коло лети, коло ђаво“; па по- четири: „мало цупни, мало лупни“, „опа цупа па
_ на ћупа“; па два; „звека, јека, писка, вриска“, И
_- све тај ритам; шипа-шапа, шипа-шапа, који заглу-
Ро шује, збуњује, носи кроз целу песму; кад је про-
___- читате, дуго вам у глави он зуји непрекидно. Па
о онда, ради вариације, и нарочито ради илустрације
_______ плесачког темпа који се у извесним тренуцима мења,
" __-кад играч јаче удари ногом и задржи је за секунд, _ прави паузу, — долази и промена ритма;
„Оком севни; грлом певни Као муња, као гром“... =
Или још боље: „Хвата штита гвоздена, Хвата мача“ пламена“,
= где последњи слог није као у претходном примеру кратак, него протегнуг, и музички наглашен; ћ „Хвата штита гвозденда“, | Хвата мача пламена,
и тај ритам, који илуструје моменте плесачког темпа |
| и одговара им, остаје такође дуго у глави и ушима после читања ове царски раскошне музичке дикције. |||
| И иначе све је природно и на свом местуу |
"овој партији песме. Сто ствари долазе пред очи: не само јунаци и витезџ, него и оно што је ближе, „Јаша“, „сешка“, па и девојке долазе на ред, оне,
_ наравно, нису присутне, али их се млади људи у овој прилици сећају. И како је цела композиција песме рађена с пуно пажње, тако се уз девојке помиње — кад је већ ређање јунака — Хајдук Вељко:
он је једини и јунак и љубавник, Погледајте и на
ове детаље: „плахо коло, тече зној“ — зној, доиста, јер су се играни ознојили, сад при крају, где је та »
|
„