Policija

— 291 —

време док су краљеве финансијске изворе чинили једино његова добра. Када је пак, услед проширења сфере краљеве акције, установљен први јавни намет под именом „помоћ“ (аде), краљевом наредбом од фебруара 1387. креирани су нови административни судови: „судови за помоћ“ (Сошг5 аез агае5) са задатком да решавају све спорове који се буду јављали између краљеве администрације и појединаца услед тог намета. Тако су краљеви, не хтевши ни за све спорове признати надлежност редовних судова, остали верни систему који је дотле био примењиван за њихова добра. |

Могло би се мислити да су ови први француски административни судови били зависни од краља као и органи његове активне администрације. То међутим није био случај. Они су били од њега независни, баш исто као и редовни судови. Та је независност долазила отуда што чланове тих судова није постављао краљ, као што је он постављао органе активне администрације, Они су долазили на тај положај путем наслеђа или куповине, пошто су се положаји чланова тих, као и редовних судова, сматрали приватном својином. То је заједничка црта коју налазимо код првобитних француских грађанских и административних судова. Но осим ове постојала је јоши једна друга заједничка црта: Надзор над пресудама и једних и других судова вршио је један исти орган, Краљев Савет (Сопзеш а: Кот). Види се према томе да су се првобитни француски административни судови разликовали од редовних само у погледу њихових надлежности, пошто су први решавали спорове који су се јављали између краљеве администрације и појединаца, а други спорове који су се јављали између појединаца. Морамо приметити да чак ни ово правило о подели надлежности није било строго спроведено. Само се тако може разумети факат да су и једни и други судови имали могућност да изричу казне лишавања слободе па чак и казну смрти, Услед тога код неких француских писаца постоји тежња да ове првобитне гдминистративне судове и не сматрају административним, већ редовним судовима. Ово је међутим прете. рано, и то услед саме појаве разликовања административних од приватноправних спорова и поверавања њиховог решавања нарочитим судовима.

Рекли смо да је надзор над пресудама првобитних фран-

ТЕ