Pozorište
МА Ане 191 Зи
томе ћу касније опширније писати,
није набољи, или боље да кажем, ја му много не“ верујем, дн се од истине и природе за време представе све више и више удаљавао. Јулију предетављаше нека Бланд. Она ми се веома допала, наравно као глумица, али то ће те мање занимати него уређење позоришта,
Лаубе је своје. позориште тако удесио, да су
ве иште вештих људи, а то је, што у нас нема, Код нас обично ти људи не знају ни читати ни писати. На сваком добре уређеном позоришту узимају сеза ту цел људи, којису и сами онако мали техници, шта више тако звани „машиненмајетер“ и мора бити техник,
Та већи део представе зависи од таких људи, Узми мало на ум наше људе, Шта је узрок да код нас у Загребу представе дуго трају» Непрактичност људи, који су вабављени намештањем позорнице, Док му се само протумачи што
сти погрешно. Сад дај руши па градииз нова, Ту настане на позорници права забуна, Трка и штропот радника заглуши еве, Узрок је свему томе невештина читању и писању, простота и глупост, Нашим позоришним управама мећем на душу дакле, да набаве веште људе, а таквих има доста у свету; само их ваља мало боље плаћаћати. Кад сам гледао течај предетава код Лауба
ШОозоРиШи ТЕ.
% (Народно позориште у Загребу.) 9. децембра 0. г. певала се први пут хрватски вердијева опера „Риголето.“ Све је било лепо и добро се певало. Особиту похвалу заслужују зборови, који су изврсно решили свој задатак. „Улепас“ замера управи, што је дала штампати либрето а није га поправила. Н. пр. „Моје жудње намишљај !(!) страшна, је несмислица. „Га ФЧоппа е тобђје диаај рушпа, а! уепћо,“ преведено је: „Жена је лукава — ко перјејења“ (!) опет ужасни несмисао. Либрето не треба да буде класичан, али ипак би ваљало пазити да не излази којешта на свет.
МИКА
се жели, прође цели век, па и онда тек наме- |
чна, већ се више приближује природи, Али о!
Ромеја представљаше Роберт. Мој суд о њему |
све промене отворене, Механизам, којим се те. промене етварају, није бог зна како велик, али |
на позорници, морао сам се дивити, Ту нема вике, · ларме, ту се не трчи овамо онамо, па ипак све се то тако вешто и окретно ради, Код нас ћеш чути увек приговоре: „Хе, тамо је велика машинерија,“ Али ти приговери ниву темељити И код нас би се могло исто тако удесити, само кад би било томе вештих радника. Ако на пример која врата не стоје добро, или ако је која | кућа мало петрошена, то одмах поправи 1020ришни мајстор и без знања управитељевог или редитељевот, Међу тим не треба мислити, да су и ти људи у Бечу грофовеки плаћени. На пример у лаубовом позоришту има „машиненмајстор“ 140 Фор.на месец и стан, али за то се стара за све што треба за позорницу. Па зар је то много 2 После сваке представе морају радници позоришни цело позориште, то јест тледалиште, за то приређеним еукном да покрију, Тим се постигне, да се не кваре седишта и ложе,
Радници су одговорни за еваки неред, који се догађа за време представе, и казне се новчаном глобом за-најмањи преступак немилице, Али. за то и влада блажен ред и представе «ве свршују окретно и брзо, и то, понављам, без машинерије, да то велим и опет, набављајмо вештих људи, ако хоћемо у позоришту реда,
У лаубовом позоришту нашао сам свога некадашњег учитеља Јулија Финлајзна, који је као глумац и економички редитељ ангажован са 4000 Ф, на годину. Њему имам захвалити, што ме је представио Лаубу, и што сам се упознао са просторијама и стројевима тога позоришта,
(Наставиће се.)
——— сагстисв вис
(59
% (Илма Мурска.) Управа дворске опере у Бечу хтела је да аганжује за исту оперу нашу земљакињу, а славну певачицу Илму Муреку, да би опера опет стекла „брилантну-колоратурну“ певачицу. Али на жалост бечлијама, није било од деле ствари ништа, јер уметница није искала ни мање ни више, него 40.000 Фор. а. вр. и три месепа одмора.
% (Највећи приход у бечкој опери.) Од кад је у Бечу дворскога, позоришта, за опере, највећи је приход донела опера „Дон Хуан,“ која је певана у корист глумачког панзионог Фонда. Приход од те представе изнео је 5.166 2.
Издаје управа српског народног позоришта.