Pozorište

Ме ТОД го

оперу. Ма пунила опера увек дупком позориште, |

она се сама не може издржати, а уз то је још само на штету драми, јер убија драму; по што се увек мора слушати, да драму „опера храни,“ Ако је то истина, онда опера и ужива читаву субвенцију, а драма ништа, Ако садашња драма није способна за живот, нека се распусти, — па нека се набаве нове и ваљаније силе, нека бе утемељи школа, у којој бипочетници могли учити бар што -је најглавније, а'тоје- „језик,“ У опште нека ве што напредније ради за драму. Али ево. већ нам позориште постоји толико година, а ми уувек стојимо на истој тачци: виле ву нам остале већином још увек „чланови утемељитељи“ а о нараштају ни говора. А не може се рећи, да драма не ради ништа, Садашња драма више радити не може, јер навршити број од 100 представа, као прошле сезоне, тоје довољно, а боље би било, да је драма мањим бројем завршила, али успешније и напредније! Јер то стоји, да рад драматичнога уметника мора бити душевни, а опернога може бити исамо физични, Драматични

уметник без ума, без духа, неће те никад усхи-.

тити, док те оперни може већ само гласом својим занети., Драма дакле има тежи, узвишенији задатак, па би јој е тога ваљало и код нас посветити више времена и веће пажње, Већи део

наших драматичних предетава у Загребу пропада, |

само с тога, што нема довољно проба, И оно, што би се с глумачке стране дало добро извести, не може се, што су глумци због недостатка проба веома несигурни,

Да пређем опет к гардероби, Кад се тод што код нас у Загребу правило, то је увекстало силнога новца, јер се. материјал увекиз десете руке куповао. Сваки је вукао. своје постотке, Свота је нарасла велика, а материјал остао, елаб, Кад је требадо што направити, нико није знао рећи, како. да се направи, у који век спада оно, што треба правити, него. се. све радило по ономероју који се већ десио, у тардероби, те нам тако постаде, тардероба, једноставна, за коју не би дао стручњак ни 3000 Ф., а стоји за цело 20.000 Фр, На другим се, позориштима ради за око и за

трајност, код нас се ради већином само за око,

().хиеторичкој“ верности нема ни говора Ји у нас. ниси нигде видио етаро-талијанског одела. Њега замењује лшанско, ) енглеском ни. споме“ на, И, њега замењује типанско. Ренесане не ва-

ља нам ништа, јер нема ни правога кроја, Код нас се то одело састоји већином из кратких капутића, из рђаве евиле и кадиве, по) нешто накићено. за тим из посве старих, неваљаних чакшира, подераних прелука, истрцаних бандалијера, и то ти је ренесанс-костим, Шешири су на ободима само по нешто перјем накићени, Те тако буди уверен, да нам је гардероба, ако изузмеш народно одело, веома мањкава,

Чеетитога хаљинара код нас не можеш наћи, да: то бисмо требали људи, који су се само томе посветили, који знају и читати и писати, који сами одређују глумцу; што ће обући, а не глумац њему; који сваки нови комад морају сами проучити и за костим учинити предлог управи, И таквога хаљинара могли. бисмо ми имати, само треба таке људе плаћати, (Свакоме је познато, да успех комада зависи такођер много и од коетима (ако 'ве комад игра у костиму), а тако исто и од спољашњег украса позорнице, а ту је истину др, Лаубе потпуно ехватио, јер код њега, буги декорације и костим баш ејајне велељепности, Диже то богме глумца силно, кад се види одевен верно исторички, Код нас се мора глумац увек борити за костим, Ако прикладнога костима у гардероби за дотичну улогу нема, управа не. да, да се прави нови, јер нема новаца, а глумац на послетку мора обући што му се да, Но да ли је то правој Сећам се баш, да се

за оперету „Фридолин“ под управом одбора дао

правити нов костим за све певаче и нове декорације, па да та лудорија узмогне што сјајније

продрети, морало је драматично друштво драму,

„Фридолин“ — само чујте. -- 6 једном пробом

одиграти, ито у старом подртом оделу ипри старим,

декорацијама; а сутра дан, у недељу, стојаше на

| позоришним цедуљама: „Свеукупно одело и декора-

ције за ту оперету ново набављено,“ То је Фактуж

То одело труне сада мирно у. позоришној гардероби већ од пет година, а употребити се не може ни за што, Ма тако ти ее господарило да. се. није управо знало, ко даје, ко узима А шта ве учинило за драмуг Ако изузмете народно. одело, увек се само крпарило, Или сепрекројавало или ее. „из нова „уресило.“ Тако се подупирала е те стране драма, и увек се та кукавна драма држи само зато, да испуни време, док се, која оперета или опера не научи, те да сјајем на позориште ступи, Том се приликом

0 ИРА,

| : |