Pozorište

не сме бити искрен, јер ће да им повреди себичност, | вујету, ограниченост, извор њиове пристрасности | и поводљивости. Мора да околиши, да буде лу-

кав, да им угађа, да их лаже. Тадће да влада над њима, иначе је пропао ако од њих зависи. Глумац наиван, идеалиста то не уме; њему је срце на језику. Он ће дакле редовно да дође под оваком управом у класу „антипатичних“ 0-

соба, па онда и за њега остаје да бира: илида |

пропадне, или да постане улизица, или — да побегне, Дакле ни под овом управом, као ни под оном првом, нема места за тлумце наивне, идеалисте, за које је напред речено, да су само

они поуздана грађа за народно позо- |

риште,

Обе се дакле управе слажу у том, да деморалишу глумца, у место да га оплемењавају; деморалишу га тиме, што та не поштују ни као човека, ни као патриоту, ни као вештака, него га или мазе као мало дете, или га газе, као роба, као екота.

Као што је напред речено, да народ греши против народног позоришта, дакле против

95

себе вамољ ако гаодрицањем новчане помоћи потресе у његовој сталности, која му јебитна | карактеристика, и ако му се не саетара за добру управу: тако и управа греши против народног позоришта, дакле против народа самот, ако се не побрине, да позоришту и народу створи добру позоришну дружинуи ако се не побрине за сетадност ове добре дружине,

Добра дружина састоји се из добрих чланова. Од доброг члана народног позоришта тражи се, да буде на свом месту и као човек, и као патриота, и као вештак. Оваке грађе може се наћи само међу оном првом класом глумаца, које | сам назвао идеалистама, Ови пак најгоре про| лазе и под управом без срца, и под управом без главе, као што смо мало пре видеди, и не могу ни под једном, ни под другом да се скрасе, Остаје дакле отворено поље за другу многобројнију класу, за спекуланте, материјалисте | и комедијаше, а то је грађа нижега реда, | тима је место у приватним, па и туу последњим | и најгорим дружинама, (Наставиће се.)

СРПСКО НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ.

(„Сплетка и љубав“,) приказана 12. Фебрузра дала нам је ванредног, ретког уметничког уживања. Сви представљачи редом били су проникнути тешкоћом својих задатака, па су озбиљно били прегли, да у духу својих улога одговоре тим својим задатцима. ( тога је и имала цела представа ону селадну округлину, која нам је дала лепе прилике, да бе целим приказом само наслађујемо. Сајевићка се као Лујза особито одликовала заносом и топлином осећаја. Недељковић је био страстан, роман-

тичан Фердинанд, кога љубав и љубомора доводи готово |

до лудила. Маринковићка је са свим добро приказала Милеордову, ту поноситу британку, која борбом долази до своје моралне снаге, која јој помаже, да савлада себе саму. Суботић је био као Вурм она права препредена, уља, која ладно рачуна са приликама. Зорић беше добар као превиденат. Рашић заслужује похвалу, што није претврао као маршал Калб. Лукићјеу улози музиканта Милера показао, да је прави глумац у лепом смислу те речи. Јад, невољу и очајање старога Милера казивао је тако верно и истинито, да је потпуно заслужио оно признавање, којим га је публика одликовала. Милерка (Ј. Поповићева) и Софија (Л. Хаџићева) беху добре. —а.

во >

Ода Ри штоЕ

| “ (Народно позориште у Београду.) Управа народнота позоришта у Београду расписала је наново етечај, у ком сада већ позива све оне, који би у београдско представљачко особље као глумци или глумице желили ступити, да сепријавеилилично или путем писма. У писму ваља да изложе, колико им је година, да лису | код код позоришта већ суделовали и колико времена, и у том случају треба да поднесу и списак комада и улога, у којима су суделовали, заједно и услове под којима би | желели у дружину београдског позоришта ступити, као и Фотографисану слику ако их управа лично не познаје.

" (Народно позориште у Загребу.) У народном поворишту у Загребу одређен је од 1. до 15. марта овај ред представа: У недељу 1. марта: „Гроф Валдемар“. — У уторак 3. марта: „Црни домино“, (опера, први пут). У среду 4. марта: „Ватра у девојачкој школи“ (први пут), „Честитам,“ „Прва љубав“ (први пут). — У четврта 5. марта: „Црни домино“ (опера). — У суботу 7. марта: „Прни домино“ (опера, у корист певачице Лесићке.) — У недељу 83. марта: „Јединица“. — У понедеоник 9. марта: „Мејрима“. — У уторак 10. марта: „Црни домино,“ (опера.) — У среду 11 марта: „Дона Дијана“, У четвртак 12. марта: Троваторе“ (опера). — У суботу 14. марта : „Прњавци“, (у корист глумице Ружићке-СОтроцијеве.) — У недељу 15. марта: „Распикућа,“

Издаје управа српеког народног позоришта.