Prosvetni glasnik
СТАњЕ ЈАВНЕ НАСТАВЕ У КНЕЖЕВИНИ СРБИЈИ ЗА 187 5—76 ШК. Г.
ОКРУГ
1876 г. | 1866 г. Б рој влрошких
у 1 876 г. билој је више
>9 ш н :: ег >■
< к ■< Н н 9 >>
наставника © н
< к с м н 5 >>
1 м с« < н н ; о 2 5 ®
« | м р* 1 >. 1
сб м < м н 8) р
настав • 1 ника
Алексиначки
6
5
11
2
9
3
2
Београдски
1
1
2
1
1
2
—
—
—
Ваљевски
9
5
14
5
3
8
2
6
Јагодински
4
5
9
5
3
8
— 1
2
1
Књажевачки
3
2
5
3
1
4
—
1
1
Крагујевачки
9
8
17
10
4
14
— 1
4
д
Крајински
12
8
20
10
4
14
4
6
Крушевачки
7
4
1 1
8
3
1 1
- 1
1
—
Подрински
5
2
7
3
1
4
1
3
Пожаревачки
9
10
19
1 1
5
16
—2
5
3
Руднички
2
1
3
2
1
3
—
—
-
Смедеревскн
8
4
1 -2
7
4
11
1
—
1
Ћупријски
1 1
6
17
9
3
13
3
5
Ужички
10
4
14
11
1
12
— 1
3
2
Црноречки
6
2
8
4
1
5
1
3
Чачански
6
5
11
7
2
9
— 1
3
2
Шабачки
5
5
10
6
3
9
— 1
2
1
Варош Београд
18
16
34
12
'0
22
6
6
12
Србија
131
93
224
121
52
173
1 10
41
51
У варошкој шко-ш округа : београдског, крушевачког и рудничког остаје исти број наставника и у 1876 години, који је био године 1866. Највише наставника добили су у овој периоди варошке школе у округу ваљ евском и подринском (по 75%) крајинском (48 °| 0 ) ћуиријском (41°|„) и у вароши Београду (54%). У течају 1876 шкодске године нримљено је први пут у учитељску службу 75 мушких и 13 женскик. Поново до 6 иао је у тој години учитељску службу 25 мушких и 4 женске. Шкоде су дакде добиле у тој години 117 нових наставника. Ио окрузима имамо овај прегдед.
О К Р У г
проценат нових наставника
у 1875
-76 године постављено је у службу
који нису служили
који су већ један пут служ.
О В Е Г
А.
учитеља
учител>ака наставника учитеља
учитељака наставника учитеља
учител>ака наставника Алексиначки. .
21,74
3
1
4
1
1
3
2
5
Београдски ....
23,91
6
1
7
4
—
4
10
1
11
Ваљевски ....
22,50
5
—
5
4
—
4
9
—
9
Јагодински....
22,86
7
1
8
—
—
—
7
1
8
Књажевачки
22,22
3
—
3
1
—
1
4
—
4
Крагујевачки .
7,41
3
—
3
1
-
1
4
—
4
Крајински . , . .
32,76
11
4
15
4
—
4
15
4
19
Крушевачки.
27,59
6
—
6
9
—
2
8
—
8
Подрински
22,22
3
—
3
1
—
I
4
—
4
Пожаревачки .
10.75
5
2
7
1
2
3
6
4
10
Руднички ....
9,52
2
—
2
—
—
-•
2
—
2
Смедеревски . . .
10,87
1
1
2
3
—
3
4
1
5
Ћупријски ....
12,50
3
—-
3
1
—
1
4
—
4
Ужички
6,06
1
1
1
—
1
2
—
2
Црноречки ....
11,43
4
—
4
—
—
—
4
—
4
Чачански ....
31,03
8
1
9
—
—
—
8
1
9
Шабачки ....
22,86
4
1
5
2
1
3
6
2
8
Варош Београд. .
2,94
—
1
1
—
—
—
—
1
1
Србија .
16,98
75
13
88
25
4
29
100
17
117
Проценат . . . .
75,00
76,47
75,21
25,00
23,43
24,79
100,00
100,00
100,00
Овај велики проценат нових учитељских снага најбоље сведочи, какво је кретање међу наставницима. Кад овим новопостављеним наставницима додамо још и премештене наставнике, онда видимо, да је кретање врло велико. Ово истина може бити местимице и од користи за саму школу, но за ведику већину шкода
Је то кретање штетно, с тога, што нови учитељ долази на рад. кога је други отпочео, и то можда сасвим погрешно отпочео. Од таких учитеља само мањина може показати добар успех у раду школскоме. Интересно је, да су учитељке много сталније у заузетом подожају. Тако на нр. од 146 учитељака до-