Prosvetni glasnik

С УЧИТЕЉСКИХ ИРЕДАВАЊА У ЦЕГОТИНУ

586

Еолико је свега кућа купио тај човек ? — (5) Шта вреди једна кућа? — 563 дук., А две ? Два иут толико. — Три? — Три пут.... 5 кућа 5X563 дук. Еојим ћеш рачуном тај задатак израдити ? Колико је бројева написано на табли ? Имају ли бројеви код множења имена ? Како се зове овај први број ? Шта се ради с првим бројем ? Како се зове овај други ? Шта ради множитељ с множеником ? Који број множитељ увећава ? Мети креду на множеник ? Колико у њему има јединица, колико дес9тица, стотина... Шта долази на првоме месту с десне стране ? Жети креду на њега. Шта долази на друго место, треће и т. д. и обратно. Чиме се множи множеник ? Мети креду на множитељ ? Које ћеш место најпре да помножиш у множенику с множитељем ? — Јединице. — Мети креду на јединице. Де номножи колико је свега јединица изашло у производу. (15) Хоћеш ли свих 15 јединица потписати под јединице ? Колико има јединица и колико десетица у 15? Где ћеш потписати јединице ? Шта ћеш урадити са десетицама ? Прозваћу другога ученика. Које је место у множенику помножио Н. ? Колики је био производ ? Је ли га целог потписао под јединице ? Које ћеш место у множенику ти да помножиш са множитељем ? Мети креду на њега. Помножи. Колики је производ ? Колико десетица беше задржано на страни ? Хоћеш ли њих да додаш томе производу? Додај. Колико сада имаш десетица? — 31 десетица — У 31 десетици колико има сготина а колико десетица ? — 3 ст. и 1 дес. Хоћеш ли све потписати под десетице ? Шта ћеш урадити са три стотине? Имамо ли још које место у множенику да помножимо са множитељем ? Мети креду и на њега. Помножи. Колики је производ ? Шта још треба томе производу додати? Колики је сада ? Хоћеш ли га целог потписати? Ва што ? Имаш ли још које место да множиш ? — Немам. Изговори сад цео тај број ? Има ли он име? Какво му је име ? Како се зове онај први број ? Как* други ? Шта се ради са множеником ? Кад се множимак помножи са множитељем шта ће изаћи? Како се зове овај трећи број ? Понови задатак и кажи колико ће сгати 5 кућа. Но нстом начину прећи ћу и остале примере које сам овде навео.

II. Кад једна ока шећера стаје 8 гроша, то за 864 оке колико ће се дати ? Пошто је једна ока ? (8 гр.). Пошто су две, три, четири оке? 2x8, 3x8, 4x8... 864x8 = 6912. Каквим ћеш рачуном тај задатак да израдиш ? Колико бројева има код множења ? Како се зове овај — (метућу нрст на множитељ) — како овај — (на множеника) ? Који се од њих два увећава ? — (Множеник). Колико се пута множеник увећава ? Како се зове онај број, који излази кад се ова два помноже ? (Производ). Де помножи. Који ћеш број помножити са множитељем ? Колико у множенику има јединица, десетица и стотина ? Која ћеш места најпре да помножиш? Де помножи најпре јединице ? Колики је нроизвод? Хоћеш ли цео производ потписати под јединице ?... Рад је као и код првога задатка.

III. Један хлебар продавао је 9 дана хлеб; свакога је дана продао по 765 ока. Колико је продао за свих 9 дана? Понови ти... Колико је дана продавао хлебац ? (9) Колико је сваког дана продао ? Колико је ока нродавао на дан? 765. — Колико за два дана? 2X765. За три? 3X765. За девет?.... Девет пута по 765. Којим ћеш рачуном тај задатак да израдига ? Колико има бројева код множења ? Рад је као и код првог задатка. IV. Једна година има 365 дана. У 6 година колико ће бити дана ? Колико у једној години има дана ? 365. Кад у једној има 365, колико ће имати у две године? 2x365 У 6 год. 6x365 = 2190. Којим ћеш рачуном то да израчунаш ? — Начин рада је по првом задатку. Прва 2 задатка радићу са дедом на школској таблн, а остале ћу задати да их деца сама израде на сиојим таблицама, па ћу доцније прегледати.

V. Један коњ потрошио је заједну годину 659 ока зоби. Колико ће ока потрошити за 4 године? нонови ти, ти, ти! Вројеве написаћу на табли. Пи-