Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТЛЈ 0 ИСПИТИМА ЗРЕЛОСТИ У НИШКОЈ ГИМНАЗИЈИ

Према члану 5. и 14. и према духу ових правила у оиште излази: да они вигае не могу ни нолагати испита зрелости и да се нрема томе .не могу даље школовата. Тако је ове године у Нигау прошао јеДан приправник, који је, полажу })В по други пут цео испит зрелости, добио слабу оцену само из једнога предмета а немао одличне оцене из ког другог главнијег нредмета (чл. 21. а). Мислим да би оваким нриправницима требало донустити да бар још један пут испит полажу; ма да не знам загато се у онште не би допустило полагање иепита и вигае пута. Али док се испити овако као сад полажу на више места, требало би поставити да се иснит зрелоети не може оба пута пол ггати на једном месту,т. ј. у једној истој гимназији. г) У обрасцу сведочанства о испиту зрелости (члан 23.) нема места ни упутка за напомену да ли је прииравник полагао испит но други пут и да ли цео или само из једног или два предмета, да ли је први пут био одбијен с писменог или уеменог испит I. Ва то ће у овоме бити неслагања у сведочанствима разних гимназија. Ако о овоме не треба водити никаква рачуна за ноновљене испите, на којима је ириправницима призната зрелост, мора се знати шта ће се радити и шта треба напоменути при издавању еведочанстава о добро не положеном поновљеном испиту. Је ли доста ту само казати да је то био други иснит, иди треба додати јога што у напомени ? Али је образац сведочанства у члану 23. и непотпун (што не би требало да буде у Правилима) и не слаже се ни с оним обрасцем, који се као сведочанство о испиту зрелости попуњује и званично потписује. II 0 иопиту учитељоком и годишњим испитима у нишкој учитељској школи Учитељски испит почео је 1. а свршио се 22. Јуна, Учитељских приправника бидо

је 12. Сви су положили испит (члан 17. Правила). Годишњи испити почели су 1. Јуна а свргаили се 26. Успех је учитељских приправника у онште добар. Тако и успех ученика млађих разреда особито оних III разреда. Еод учитељских приправника опазио сам вигае опгате спреме и зрелости за учитељски позив, но знања и ј појединих наука; а то држим да је боље него да је обрн\то. Похвалпо је и то гато су озбиљно схватили свој нозив и гато се чини да ће му се свом вољом одати. Ово се нарочито могло опазити на предавањима њиховим (практичним испитима из гаколског рада), које еу истина, према њиховој младости и неискусности, испала вигае теоријека, ади је у њима доста јемства за добар будући практичан рад. Владање је ових приправника о испитима било примерно. Ове добре стране, које поменух код учитељских приправника, могу се опазити и код њихових млађих другова. За овакве гаколе треба, чини ми ее, тражити нарочита места и — без велике невоље — не подизати их но престоницама,. Нига је у сваком ногледу за овакву гаколу удесно место. А треба погледати у списак ученика нигаке учитељске гаколе, па да се види јога једна њена врло важна етрана, ради које јој треба ноклонити нарочиту нажњу. Ученицима нишке учитељске школе требало би дати доста добро благодејање, и то тако да га добија. сваки сиромашан ученик и.) оних крајева, који је кадар прелазити из разреда у разред, без обзира на годшнње белешке. Садагањем премаленом броју ученика у овој школи узрок је позната једна строга наредба о благодејању. Осим педагошких предмета (у које овде убрајам и Психологију с логиком) и Српскога Језика не опажа се, као што напоменух, да су ученици из осталих наука увећали знање с којим су догали у ову школу. Томе ће бити на првом месту узрок,