Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ ИАДЗОРНИКА О ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

кодико места учида су деца на памет нз диктованог текста иди из неких помоћних књига. У две-три шкоде деца су се тешко оријентовада еа мапи, што не би било да је наставник ири дотичном предакању разасгр'о мапу на школски натос и удешавао је према странама света. У две школе показивала су деца реке наопако, т. ј. од ушћа пут извора а не на против од извора ка ушћу. Код свих слабије спремљенпх наставника иш.1о је цртање мапа врло тешко. И много би се овоме помогло, кад би се за учитеље израдило руководство за картографцју. е) Историја. Овај предмет дотеран је у прегледаним школама у општем резултату до оцене 3.61. Главни недостатак код овога предмета састојао се у томе, што су многи наставници злоупотребљавали неке иомоћне књиге за механично учење на изуст. Ови су мало коју тему предавали како треба, него су просто задавали, да се уче на иамет. ж) Познавање ирироде. У општем резултату дотеран је овај предмет до оцене 3.48. Главни недостатци ири том беху ог.о: неколика наставника, и ако дотичне егземпларе имађаху нредстављене у слици. слабо су се тим послужили, нити им је настава била и мало очигледна. И код овог су предмета на неким местима деци уклапане у руке неке помоћне књиге, те су опа кињена учењем на изуст. Дотичне књиге затекао сам у рукама деце. При описивању нојединих егземплара доста се је наставника држало набрајања општпх обележја у место карактерних и главних, којима се он одликује од других. Тако се редовпо за сваку животињу набраја: има главу труп и ноге, као да то немају и друге многе животиње. Неки наставници требало би да су мало скромпији природњаци, а више педагози при објашњавању нојединих природних закона. Кад то објашњење сврше, не би требало да се онако гордо бацају на крму свемирске лађе, и да се ту размећу као њени нокретачн и мотори тога и свих објашњених и необјашњених закона ириродних, и то све на штету религиозности својих васпитаника. з) Пољска иривреда. Овај предмет предаван је само у две школе, пошто он долази тек у V разр. У једној од ових школа

предаван је одличним, а у другој слабим успехом, те је успех у онштем резултату изишао на оцену 3.5. Кад би дотичне школе имале и нужна учнла, настава би била очигледнија и успех бољи. Зато би требало да оваке школе имају баште као и пајнужније алате (у ствари или макар у слици), као и друга средства за предочавање. н) Певање је у општем резултату ноказало оцену 3.24. Главни недостатцн показали су се у овоме: из овог предмета остало је доста материјала необрађеног, нарочито из световних песама, од којих многе ни сами наставпици не знаду. Пошто ове песме немај у својих мелодија у нотама, то нх доста наставника нредаје по нроизвољпим напевима. Зато би било најцелисходније, да се све прописане песме ставе у ноте н да се као иомоћне књиге штампају. Много недостаје и код насгавника односно спреме у овом предмету. Многи • не знаду нп саме химне певати како треба. Већина наставника оставља децу ири певању да седе, не знајући, да је невање уједпо и гимнастнза органа дисања н говорења, који не могу слободно радити у седећ.ем положају. ГГевање је у овим крајевима од двоструке користп, јер осим што утиче на срце и њега онлемењује, оно шири познавање језика и чини га милијим п нриступачнијам. За то би му требало обратити много већу пажњу. ј) Леио иисање дотерано је у општем резултрту до оцене : Злз. Ни овоме предмету у многим школама није посвећеиа нужна нажња. Пма прлика, где прописи нису никако ни употребљавани, док други опет с њима нису поступали методички. Наставници су већином пропуштали веџбање у лепом инсању самнм [^ацима, који су, без икаква руководства по прописима шарабатали, не обзирући се нн на номоћне линије, нити на угледни текст. Учитељских исправака и коректура нисам у израђеним проппсима ннгде нашао, а треба да је на свакој страни иснрављена нрва врста, и то одмах, чим је деца иснишу, како небн учињене погрешке и у следећим врстама понављала. Потписивање имеиа на свакој страници нема смнсла.