Prosvetni glasnik
64
ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О ОСНОВНИМ ШКОЛАМА
петану, надзорнику па чак и господпну мпнистру. Неки одборп замењивали су већ изречеие новчане казни затвором, и ако је чланон 39. закона о оснонним школама јасно казато, како се имају да кажњавају родитељи п стараоци ђака који неуредно посећују школу, Чпм дођете којој школп и разгледате ју, одмах ћете познати какав је одбор, односно његов иредседник, да ли је т. ј. овај усталад или лењивац и небрига. Јер у првоме случају школска зграда и двориште чисти су, ђаци добијају на време све своје потребе а тако и школа, деца уредно походе школу, на исшггу је пуна школа пријатеља њених и ђачких, једном речи мили се човеку да у таквој школи одседп оних неколико часова за време испита, јер ту је н учител. имао воље за рад, трудио се је па је лепо и уснео. У другом случају наилазите свуда на смрад, нечистоћу и неуредност у сваком погаеду. Ту вам се тужи одбор на учутеља да ништа неради, а учитељ ва одбор, како му овај неда ништа од школских потреба; у опште настану таке збрке да надзорник изгуби више нута по 2 и 3, часа док све то , као што треба извпди. Што су ШК01СКИ одбори ио селима неуредни, може се још и разумети, кад се само узме на ум: да су чланОви сеоског одбора махом људи који, тако рећи, због своје удаљености од школе, ретко кад и да иролазе норед ње, а п не разумеју се већином готово ништа у школским стварима: али је ненојмљив нехат одборника варошких школа, који долазе у ред иптелегентних људи и који скоро сваки дан пролазе покрај једне
или друге школе па мучно да у исту сврате својевољно ма и један пут у години. Нехат варошких школских одбора илуструје најбоље овај један— између многих других — примера: школске зграде у једној вароши неокречене су, док је у самом школскои дворишту кречана с 2—3000 ока креча. Е па шта да се ради са оваким немаром ? Овога немара нестаће тек онда кад буде полицијска власт темељније надзор водила над одборима, јер као што и напред негде номенух где год је полиција била усталачнија ту је и одбор вршио своје дужности уредно. Многи учитељи жалише ми се, а и сам се уверавах, како многе расиисе добијају сасвим доцкан или и никако. У носледњем случају ови расписи махом се вуку по механчинама или н по општинскпм канцеларијама Да је ово штетно и по наставнике и ио школу само се по себи разуме. Ја мисднм да полицијска власт треба све расписе, пошто се свп они релативно више тичу учитеља но школског одбора, да шиље и нредаје учитељу на потпис целом одбору радп знања п управљања овога. Крајње је већ време да <е у једној књизи, одштамаају сви закони и расииси којп се односе на основну школу. Ово је нужно да се учпни н тим нре , што је таквих закона и расписа много а миоге школе немају нн половину истих. Како чистота школске зграде зависи од школског одбора, а како је ненраво да један сиромашак учитељ, покрај свога стана, кречи и прере н целу школску зграду, то, ја мислим да се формулар на коме се бележи оцена рада учитељева, реда и чистоте овако удеси:
Оцене наставника основннх школа у округу • •
...... вароши на крају 188- шк. г.
И С II И Т Ј Е Д Р Ж А Т
Наставник
О Ц Е 11 А
Примедба 1
дана И ТРАЈАО
у школи
рада учитељева реда у шкоди Ч И С Т 0 Т Е
часова минута учиониде школ. зграде
11 1