Prosvetni glasnik

370

Чсму се можемо надати но школама? Шта можемо очекивати од свега овога у основној настави данас? Опо, чиме се започело људско образовање, опо што данас влада светом, то не може остати невиђено, презрено н недирпуто у школи? Очекујемо дакле, даћемо наћп и ово у основној школи ма у ком облику, а нарочито ону прву групу. Од друге тешко ако буде ушао само опис појединих предмета. И доиста. До „распореда предмета 1871« ми налазимо о позпавању природе само нешто мало у књизи дечијој која се звала „0пшта знања," а тим „распоредом" унесене су све гране природпих наука мало јаче. Нарочито је „јестаственица" ушла као сасвим нов предмет. Новпм наставним програмима је сав материјал из поиродних наука још више проширен, само је више нотиснут у старије разреде, већином у вишу основну школу (V и VI разред), која је новим законом од 1883 установљена. Нарочито пада у очи, што је баш она прва група: Физика, кемија и аетрономија, као простија и важнија потиснута сасвим у вишу основну "школу, тако, да нижа остаје сасвим без њих. Јестаствениди пак, као новијој, дато је млого веће првенство, и по времену и по обиму аенога материјала, и то у најпримитивнијој Форми њеној — у простом оиисивапу предмета. Кад узмемо на ум дакле, да су природне науке и по себи нове; кад узмемо, да су оне најмање имале времена за развнтак и ширење њихово; кад видимо, да су оне и у осталих народа, напредпијих и старијих, слабо раширене; кад узмемо на ум и ово, што су оне јуче у нас почете: онда је ли чудо, што налазимо у основној настави овако мадо матерпјала из њих, и оће л' нам бпти чудо, ако и успех из њих нађемо посве слаб и невидичан? — Одиста, не. Механизам, који се јавља по другим предметима, не може нзостати и овде, тнм пре, кад се, као посве новој наставној материји и не зна права дељ. Природним наукама је задатак, да нас унознају са свима предметима око нас, с одношајима између њих н појавама на њима, те да нам нрошире обично иознавање света око себе н учине да боље овладамо њиме и боље поживнмо у њему. Оне су веома млогобројне, а основна настава даје само осиове из свих. А како ће она новаднти те осиове. како ће

их предавати, то је њено, и то имамо да видимо данас у нас. Прво ћемо разгледати и овде изасланичке извештаје, иа ћемо после изнети и ноказати и оно, што у њима нема, а могло би да послужи за карактеристику ове струке наставне. Надамо се, да ће нам извештаји бити прилично богати и да ћемо већ и из њих сазнати како ,је ова настава напредовала. Изасланик за смедеревскп. крагујевачкп и крушевачки округ каже: „Познавање природе и наука о чувању здравља предају се врло разнолико, код неких недовољно, а код других, који сами мало внше знају, учи се и оно што је сувишно, и оно што не пристаје за дечије године, п оно што у место да образује, оно још више претоварава памћење и заглупљује. Казано је јасно у упутству уз распоред, да системе и класе и остала теорија немају места у основној настави, казано је скоро до ситница шта да се предаје, али све то не помаже... Често се онет отеже говор о оном што је и сувише познато"... Изасланик за округ београдскп вели: „Из природних се наука тако мало казује, да по готову може се рећи да се и не предају. Мало где да се деци казује у школи више, но што она код својих кућа могу чути о животињама, биљу и минералима". Изасланик за ваљевски и подрински округ каже: »Предавање јестаственице бива све у самим приповеткама. Ако игде треба више и наставничког и ученичког рада, тога заиста треба на нољу јестаственичке наставе, говор и ствар морају ићп заједно. Но у колико сам ја могао опазити, у школи се из јестаственице млого говори, но мало или нимало не ради. бар где год сам ја био, нигде нисам наишао на какву — год збирку ствари из околине; без такве се иак збирке говором о природним телима доводи малаксалост у школи, и одузимље децн оно драгоцено време, које би се могло корисније унотребити"... Изасланик за округ шабачкн вели: „У Природним наукама немају учитељи такође добре сиреме, па су инак и до данас остављене школе без нарочитих књига из те струке, те се неспреман учитељ мучи, шта ће из тога предмета да одабере н предаје ђацима". Један изасланик за Београд вели: „На иознавању природе ради се само