Prosvetni glasnik

УПУТСТВО ЗА НАДЗОРННКЕ ОС110ВНИХ ШКОДА

373

утицај и ресултат наставе, познаћете по реду, који влада у школи и ван ове; по чистоти ученика, њихових књига, прописа и т. д., као и по чистоти школе и околине ; по смерности, по понашању, по питомости и услужности ђака и наставнпка; по веселости и ведрини н по свим односима, који се опажају између ђака међу собом, између ђака и наставника, бидо то у школи или ван школе. Ово су две најважније ствари, на основу којих ћете моћи да склопите праведан суд о п^оценп и вредности како паставничкога рада и труда, тако и постигнутог успеха код самих ученика. Кад ово свршите, имаћете да раздате књаге најбољим ученицима ио учењу и вдадању, које су из миннстарства просвете испраћене свакој школи ; да преведете ученике из млађих у старије разреде; да прегледате администрацију школску и рад одбора школског, иа за овим, да оцените бедешком рад и успех учитеља или учнтељице и чистоту у школи. Где год су се извршивале одредбе закоеа о основним школама; где год се радило по наредбама и упутствима министарским; где год је наставник био усталац и прегалац у своме раду, придржавајући се наставних нрограма и свих прописа за потпуно извршење свега онога што је обухваћено законом о основнмм школама од 31 Децембра 1882. годиве, ту морате наићи на добру и уређену школу, која заслужује да буде одликована. Где пак навђете на неисправности, неуредности, немар и нерад, свађу и гложење, злоунотребе и несавесности, ту онет сазнајте и испитајте све потанко, па оцените, свако1а ио заслузи, не обзирући се ни лево ни десноВи немате при прегледању школа и давању оцена никоме да гледате кроз нрсте ; да чините милост или пакост ; да кога заклањате или га кињите и гоните, ни у име своје ни у име државе. Ви имате само праведно да оцените рад и успех, стојећи на земљншту сувремене иедагошке науке и модерних ногледа на школу и свеколики значај и утицај њезин на народни напредак и просвету његову. Еад народ Краљевине Србије у најозбиљнијем времену, после толиких материјалних жртава, које је ноднео за очување најживотнијнх интереса своје отаџбине, пристаје, да драговољно поднесе и веће мате-

ријалне жртве за просвету своју, и да тако у размаку само од једне до друге ревизије добије 108 нових школа и 247 нових наставника у школама, издржавајући све то часно и поштено, онда Влада Његовог Величанства, која је за пародну просвету одговорна пред Богом и пред људима, а нарочито пред историјом будућности српске, мора с правом тражити од свих радника у школи, да свакн да рачуна о своме раду и да сваки по заслузи буде праведно оцењен и награђен. Где год нађете радееике у школн да су вредни и племенити, задахвути српским натриотским осећањнма и уздигпути над ситнимтрвењима Ви им, у име државе, досгојно нризнајте труд и подстакните их да и даље истрајуураду па срећу омладине и славу отаџбине. Где овако што не нађете, него, место уређеног врта, нађете трње и коров, ту будите неумољиви и не дајте ннкоме да се игра у храму науке, где се ради на остварењу задатка, од кога тако битно зависе најзначајнији интереси државе и отаџбине.

После ових општих напомена о раду Вашем, на реду је да вам се потанко обележи, како ћете Ви овај посао у целости извршити. I Држ.ање нспита Кад стигнете којој школи, Вп ћете са ђацима и наставником отићи у школу да ту држите иснит. Испиту ваља да присуствује и школски одбор, по проххису члаиа 76. закона о основаим школама, или бар два члана одбора, које је одбор из своје средине изабрао и за овај посао одредио. 0 овоме је већ нздата наредба свима школским одборима нреко окружнпх напелништва. Ако ови одборници буду код шкоде, као што по правилу треба да буду и да Вас ту дочекају, Ви ћете их позвати у школу и отночети рад. На случај да се они не десе код шкоде, Ви ћете их одмах позвати, и док не стигну, Ви их очекните. Ако не дођу за пода сата, од кад сте их позвали, вн узмите друга два човека, који се десе код шкоде иди у бдизини њеној, па њих позовите у шкоду да присуствују испиту. У овом последњем случају саставићете протокол, х^ако одборници нису били на својој дужности и с овом дво-