Prosvetni glasnik

НЗВћШТАШ иадзомиКа основних шкоЈа

913

рају бити и подпитања, онда се настава своди на гдуиости. Стављао сам себи питања: за што наставници прнбегавају томе методу кад постоји бољи, па сам нашао да то чине из ових разлога: или из недовољно уложене енергије у раду и ако имају знања ; иди са недовољног знања, које за собом повдачп смањену енергију при раду; иди најзад из тежње да се (за испит) обраде гдавни иредмети: српски језик, рачун и земљопис, а они предмети који по њихном мпшљењу додазе у позаднину иди присенак, такве ваља ирема рангу дошије и обрађивати. Посде овакве уиотребе метода нри иастави остаје ми да уочим још једну комбинацију рационад. метода са механичким, и један сдучај довољиог неразумевања рацион. методе у опште. Речена комбинација се овако врши. Наставник предаје, рецимо, о биљци. Оп ју донесе; покаже ученицима, каже како се зове, за тим нменује дедове и оппше нх; пређе иа користи идиштету од ње; једном речи учини све како захтева очигдедна метода. Но ако тај рад буде пред додазак надзорников , па ако се тада иређу све биљке, животиње и минеради, тако да на децу наиђе маса нових утисака и иоЈмова које ваља подако, а не у журби Систематисати — зарсе не ће у том случају ацедовати н на де.чије памћење, да оно помогне наставиику, т. ј. не ће ли се то учење преобратити у учење на памет? Онај други сдучај, довољно неразумевање рац. метода, опазно сам у иеким I разредима и у некнм другим цри предавању земљоииса. Познато је да се процес познавања ствари врши код деце много и миого пре него пођу у шкоду. По томе, код деце има доста појмова о многим стварима, негде тамнијих а негде и јасних. Ти појмови у онште нису упоређивани. Методска је вештина да се ти појмови упореде, спадају дух. спонама н сдажу да буду основнца новим Фактима свести и ширим иојмовима духа. То је све ваљало урадити методом очигледне наставе. Но ако наставник нређе границе очнгледности, ондаје својој радњи дао ногрешан изгдед. Ова се постунања онажају код мдађих наставиика, код којих још нпје завршен процес упознавања дечијег знања и карактера, и који још

нису опробали како и у коликом обнму ваља деци датн од својега знања. Не нознавајућн дечији живот, они их сматрају да ништа не знају, па им објашњавају и оно о чему деца имају сигурних појмова. Тада их доводе у чуђење и сумњу у саме себе н своје позиавање ствари. Ово се нарочито дешава у почетку године у I разредима кад учитељи пропитују ђаке о иознавању ствари у школи и ван ње; кад хоће да се уверавају о нпвоу њнхног знања. У том случају се глупо имитује очигдедној настави у II разредима при земљопису. Ту се говори о таким простим стварима као што је жетва са свим тоном и мимиком, која показује деци да су те ствари отишле за облаке, а да нису у такој бдизини са које изгдедају достуине и природне. II овакво методисање је имитација а ие и очигдедна настава, јер наставник не сме и не треба да даје од себе знаке својим покретима којн су усиљени па се пренашају н на ученике. Најзад још једна цримедба. Неки од наставиика мисде да је за успешну употребу очнгледног метода погребно да се мало промазе и Фамилијаре с децом, нарочито I и II разреда. Тиме мисле задобијати љубав својпх ученика, а за тим и послушност и сваку основицу за правилно васпитање и учење. Признајем, да је љубав наставника према децн од утицаја на ученике, н да се леиим и добрим много може номоћи, алл је на жадост та особина ретка, да је мадо таквих насгавника који њу имају по инстинкту, а они који хоће тим путем да иду, морају много порадити па да са успехом могу утицати на децу развијајући у њима внше дружевностн и међусобне љубави. Овако, у одсуству тога инстпнкта, развија се у децн хипокризија место оних депих особина. Толико сам иашао да је умесио бпдо проговорити о методима при настави као и остало што је с тиме у вези. Сад ћу прећи на III. У с н е х. Позитивни услови за успех ученички, крај осталих који зависе од учида, зграде и др., по моме схватаљу јесу: учитељев рад, метода која се употребљава при настави, знање како се та метода употребљава па нај.задјош умне и моралне особине ђака у поЈедигшм местима.