Prosvetni glasnik

358

нонаних бројеиа ученици иишу пре множитеља од мпоженика; — ии чега се лако може закључити да учепици при снима одговорима, који изгледају као јасни и одрешити, инак немају чистога појма који ||е од задатих бројена бити множеник а који множитељ. Врло је мало школа било где је паставпик па то строгу пажњу обраћао. Сем тога нрегледа обратио сам пажњу па мале таблице од сва 4 вида рачунања, па сам нашао: да су више мање доиста својина ђачка. III. в). Земљоаис са Псторијом У И-им разредима из земљописа су осповни појмови вечином добро и правилно предавани ученицима но начину очигледне наставе. Успеси ученички су махом добри. Предавања из земљописа у III. разр. код већине наставника према захтеву програма, али ми се чини да има једне мане у њима. Она је у томе, што мпоги од њих нису вични да концентришу ученичко знање, — управо да га уошнте (генералишу) како би ученик и сам могао имати брзо иреглед о нредметчма једнога истог рода, парочито у погледу на сличне производе у нашој отаџбини, производе земљоделске и пољ. привреде, занатства и трговине. Топски део са историјским грађом још је најразређепији у овоме ногледу. У IV - им разредима изучавају се и српске земље. Ма да су одговори ваљани, али ми се и овде чини да би у интересу српског осећања требало више љубави поклонити томе предмету. Одговори ученички из српске историје нису ме могли свуда задовољити. Нема сумње да томе има разних оиравданих узрока, нешто због самог опширног програма, пешто због снреме учитељеве у самоме нредмету, а сигурно још и због

тога што се нема нравога упутства о предакању народне историје у осп. школи. Опако како се предаје исгорија, она је овде најнростнја врста ређаних оаката без везе (колика се она може створити код ових малих ученика) са крупнијим догађајима. IV. г). Природие науке. Природне науке у основној школи пису заузеле право место, нити нмају своју методу у предавању и ако је природне пауке одавна познат начип како их ваља предавати, оне се сада нредају површно: опис површан, класиФикација никаква, уопштавање Факата никакво. Према томе су и одговори ђачки такви да чо1«!К једва може иресудити шта се може рачунати као знање о нрироди нарочито код ђака у П-им разредима. У своме прошлогодишњем извештају ја сам напоменуо како би требало и програм и ручне књиге и предаван.а из природ. наука преобразити у ономе смислу као што се то постарало за наставу у срп. језику и рачупу још од пре 20 година. Тога сам мњења и данас с додатком да се програм за природне науке прекроји како би се учење природних наука у основ. школи могло изводити са јачим планом који би обухватио и класиФикацију на завршетку описаних Фела а даље још и то да изучавање отпочиње V III. разреду а да се пе учи више у П-ом разреду. д). ХришК. наука са слов. читанком. Поуке из хришћ. науке биле су у већиии такве колико да се каже да је програм исцрпен а одговори онакви какве их је учитељ сиремио код ђака т. ј. доста брзи и да одговарају ономе што се налази у