Prosvetni glasnik
364
ИЗВЕШГАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА
младић од 17 —19 година враћа као вредан и привредан члан друштва или, аво оде у гимназију и даље у велику школу онда свршава као зрео млад човек од 25 година. Искуство тврди, покрај изузетака кад су коме душевне спесобиости ванредно развијене, да средњи таленти у оним годинама излазе из школе сајачом спремом за живот и рад него младићи од 21 — 22 па и 23 године. Са те тачке иошав, што су дарови изузеци а у исто доба способни за самообразовање и самоопредељење без туђе номоћи; што је општа маса средње каквоће; — ја се усуђујем мислити да је овако гледиште на школовање правилно и обухвата миоге од битних услова у којима се наш народни живот находи. На првом месту правилан и тих развитак физичких и умних способности ученичких, за тим, што здрави људи, код којих је развитак правилно текао, имају све добре услове да могу живети у друштву са развијеним моралним осећањима без иретераног частољубља које граничи до греха, као што то лако бива код оних чије се умне снособиости брзо развију на штету других или код оних са малим способностима од којих школовање ире времена и њих утроши, да после место школова-
3. Г. Владилира Зделара, о Актом господина Министра иостављен сам за овогодишњег нздзорника осповних школа у рудничком округу. Попгго сам на време послао засебни извештај са траженим прилозима, част ми је поднети г. Министру општи извештај о сгању наставе у основним школама рудничког округа. Дужност ми је, да одмах у ночетку напоменем, да сам се строго држао датог
ног, образованог, умног и моралног човека излази саможивац. Ово су моји иогледи на школовање у опште у основној или у вишим школама. Они могу изгледати настрани; али не могући у себи одобрити садању систему школовања; имајући довољног посматрања над садањим школским нараштајем, над резултатима његова учења и у основним и у вишим школама; знајући дал,е да је и сад устројству школа тежња општа корист; знајући све то, ја сам и нехотице помишљао на друге услове, држећи, да они имају ако не ирактичне, а оно теоријске вредности, с тога сам дакле и изнео оваке погледе. 0 изнесеноме се може мислити како се хоће, али сам ја дубоко уверен да треба иреобразити основно школовање; дати му разумну и трајну основу како но годинама школовања, но добу кад треба отночети учити, по нрограму који треба удесити, а и по начину ревизије. То је прво, а друго и то: да основна настава буде удешена тако, како ће се од ње ириродним корацима ступати или у специјалне школе које ће имати утицаја на културни живот нашега иарода или у гимпазије и в. школу које ће имати утицаја на духовни живот — на духовни развитак народни. —
школама у округу рудничком ми упутства, да сам са великом нажњом иратио ток испита у свакој школи, да сам тачно испитао све потребе школске и да сам прегледао у свакој школи књижницу, администрацију и рад школских одбора. 0 свему овоме, нека ми је дозвољено иоднети следећи извештај : У овој школској години биле су у рудничком округу заједно са Горњим Милановцем свега 22 школе. Женска основна