Prosvetni glasnik

819

довољно познати с уџбеном практиком, с општим дидактичким правилима, с методиком неког предмета и уџбеницима, не умеју као што треба да употребе својих часова, и да удесе своје захтеве према узрасту и снази ученика, оитерећавајуНи их тим начином радом, који је ви.не њихове моћи. Така неправилност у предавању штетно утиче и на схваћање предмета и на успех ученика. Таки наставници — вели окружница — не смеју бити без надзора и упустава директора и инспектора уџбених завода. Има такође предавача, који задају оно, што нису довољно на часу разјаснили и разрадили, а то је особито незгодно у нижим разредима, јер малолетни ученици, остављенп сами себи, не само што не могу да усвоје задан материјал, већ троше и много времена, да се спреме из оног, што не разумеју. За то је наставник дужан, не само да предаје градиво, већ да га, у нижим разредпма, на часу учи заједно с ученицима, а у осталим разредима, да им га подробно растумачи. Предавачи руске књижевности дају, по који пут, таке теме, на које треба писати опширне студије и ире свега тражити разноврсне изворе. Међу тим је доста, ако ученик и вишег разреда, јасно и лепо напише »неболвшое сочинеше*, помоћу онога, што му је под руком. Наставници математике задају често или сувише много задатака, или таке задатке, који су тешки за већину ученика, или на послетку, таке, које ни они сами нису прво прошли и решили, и који често, због какве штампарске погрешке, не могу да даду тачних ресултата. Неискусан ученик мучи се, често без користи, над једним задатком више од часа, а губи узалуд време на спремање из других предмета. Свши наставник задаје ученицима по својој увиђавности, без израђеног, у разредној комиси.ји, општег плана; пошто тако поступање често води јаком нагомилавању задаћа из разних предмета у једно исто време, треба да буде уведена у задавање тема и лекција на дому одређена спстема, која би имала пред очнма сразмеру оног, што је задано, са снагом ученика и с количином слободног им времена, дајући ученицима више одмора, неопходно нужна њихову узрасту, и могућност, да се могу код куће занимати некојим предметима, који допуњавај; обуку, као н. пр. музиком, лепим вегатчнама и т. д. Кад се задају понављања, треба пазити, да с-е уменици за један исти дан не морају спремати из већих делова разних предмета, чему се до сад није поклањало пажње. — Тако та, по руске наставшше и по начин предавања у руским гимназијама, врло характеристична окружница. Дај Боже, да она олакша учсницима. Положај руског проФесора у гимназији врло јетежак.

Школска година у Русији траје осам и ио месеци, а ове године, због колере, трајаће седам и ио. Одбитс Ферије о ускрсу и божићу — па шта остаје? Времена мало, аирограм рада велики; треба проћи много у кратком времену, па отуд, по нашем мишљењу, и журеље и нагомилавање и претовареност. Нису ли школске Ферије од 1-ог маја до 15-ог августа, а на универсама и до 15-ог септембра, и сувише дугачке? Или треба скратити програм или повећата школску годину. То би биле једине радикалне реформе, које би могле махом решити питање о иретоварености ученика, једно од најважнијих и по умни им и по физички напредак. Августа 1892. Гадован Кошутић.

ХРВАТСКА ИЗЛОЖБА УЧИЛА У ЗАГРЕБУ. од Мих. М. Стапој евика учитеља У част отварања ново саграђене учитељске школе у Загребу, хрватска земаљ. влада приредила је изложбу учила, која је трајала од 15. августа па до 15. септембра ове год. Замисао, којом се хтело да пропрати величанствено прегнуће и пожртвовање око подизања тога, тако значајног културног храма, у коме ће се спремати трудбеници и пионери на пољу народне просвете, колико је деликатна и узвишена, толико је и баш од неоцењене користи, јер се њоме пружила прилика, како свему учнтељству хрватском, тако и свакоме, ко год се интересује васпитањем и наставом омладине, коме год лежп на срцу омладина и њен напредак, да се упозна са средствимд, што их је сувремена педагогика измислила, и која пружа омладини данашњој, да јој олакша наставу и омили науку, да јој ојача и упути развитак свију моћи и склоности, тако, како ће као хармонично образована лакше живети и од што веће користи бити друштву у коме је. Изложба је била смештена у дивној згради сбртничке школе, а спремом и распоредом око ње руководио је нарочити изложбени одбор. Пре него што пређемо на излагање појединих грана изложених предмета, показаћемо на првом месту сам распоред изложбе. Излошци су запремили пространу и дивну вестибулу, 9 великих дворана, 2 ве.шке галерије и на првом и другом снрату стубове. Изложени предмети су по зидовима, становпма, орманима и стубовима. У свакој дворани пред сваким зидом је сточић^ на коме су обично модели и каиге оне лнтературе 105*