Prosvetni glasnik
272
СДУЖБЕГШ ДЕО
г. Жпрка ПоиовиЛа, проФесора лесковачке ниже гимназије, за срезове: добрички, ирокупачки и косапички, у округу тоиличком; г. Петра ДитотовиИа, директора вед.-градииттанске ииже гимназпје, за Бел. Градипгге; г. Жихаила ИвковиКа, ироФесора, смедеревске ниже гимназије, за срез грочански, у округу нодунавском ; г. Жилана За/риКа, профосора ниротске гнмназије, за II разред 1. одељење, I разред 2. одељење мушке школе на Пазару н II разр. женске школе на Пазару, и за срез нпшавскп. у округу пиротском; г. Светозара ОбрадовиЛа, проФесора нпшке гимназије, за срез шпнки, у округу нишком ; и г. Таврила ЈовановиКа, ироФесора крушезачке гимназије, за срезове: бољевачки и тимочки, у окр. тимочком. ПБр. Г0240. 11з канцелармје Минпстарсгва просвете п црквених поелова, 16. маја 1896. године у Пеограду.
За напред именоване надзорнике основних шкода, Министар просгете и цркв. послова прописао је ово УПУСТВО надзорницима основних школа за 1895. 96. школску годину Госиодине, По нреддогу Главног Иросветног Савета, а па основу чл. 73. закона о осн. школама одредно сам Бас за надзорника основпих школа — јавних и нриватних—у за ову школ. годину. У кругу своје ревизнје Бп ћете нматп да оценпте рад наставника, п овај посао имате да свриште за дана, јер ће Бам се затолико дана само и платпти дневница по закону, рачунајући у ове дане и време, које Бам је Нотребно за путовање. Иретиостављајући да ће сваки надзорник, који буде на ову дужност одређен, сам, пре подаска на посао, проучити и спремити све што му треба, за савесно нрегдсдање школа, овде ће Бам се изложпти само неке главније иапомене. I Главне дужности надзорника прописапе су чданом 78. закона о основн. шкодама. Да бн надзорник те дужности могао извршити, иотребно му је да нроучп Закон о основним школама, наставни план и црограме, који су проиисани за иоједине настакие
предмете, и важније расппсе, којп се тнчу основних школа и којн се надазе штампани у „Просветном Зборнпку", иа онда да се увери, да ли је у свакој шкодп рађепо по закону и по мпннстарскпм наредбама н унуствпма. II На самом нсппту треба надзорппк да се увери: 1., да ди су паставнпни све предмете нреданали; 2., да дп су свршплн предмете у сваком ра.чреду према одређепом програму: 8.. Какав је успех постигиут у иоједпнпм разредпма из поједнннх предмета, да лн ученицн добро разумеју оно што говоре на нспиту, п да ли је то знање добро утврђено, или је кодебљиво п иесигурно. I [снптнвање учеипка о исниту можете вршити само Би н наставинк у чијој се шкодн исннт држп, а нпко другн. Код српског као матерњег језика обратпћете нарочиту нажњу на то: да ли је чптанка употреб.вена при настави на оно, на Што треба, а то је да служи за поступаоницу у познавање књнжовностн, т. ј. да лп су сјш чданцн чптани како треба с објашњавањем врст.е у коју чданак спада н с објашњавањем свакога децн непознатога нзраза и значења појодпнпх речи; нли је чптанка упОтребљена да се пз ње механички чита и из ње казују механпчкн научене: именицо, придеви, бројеви, замеиице, гдагоди п остаде врсте речи; 4., да ли су се наставници придржавала распнса о употреби уџбеника у основнпм шкодама од 12. септембра нрош. годнне, IIБр. 15524. 5., да ди су заједно с ученицима обпађивлли школску башту; 6., да ди су иравндио н правично оценнлп успех ученнка; и 7., какав је ред у школи н како се ученици владају. III У извештају о иреглодању шкода, који со мора поднетн Министарству до 15. јула ове године најдаље, троба нзноти, поред овога што је горе поменуто, п поред онога што је у засебном бданкету забедожено, још и ово: 1., нанредак школа у појединим местима и у целом срезу у опште; 2., узроке недовољнога успеха н рђавога стања школа п предлог о поправци тога стања; 3., обратићете свуда нарочиту пажњу и на то, како су нојединп наставници вршили своју дужност према цркви, и јесу ди у довољној мери неговали црквено певање са својим ученпцима. ЈЈемојте про-