Prosvetni glasnik

452

НАУКА И НАСТАВА

кином — нрограму много што шта изостало, што ће се учити у гимназији. Поред тога прог.рама Тенка је унео и једну новину у нашу основну школу, а то је у поеледња два разреда црквено иојање. Да би рад у школи био једнолик и да би понашање учитеља како према ученициматако и према грађанима било подједнако, Стеван Стевановић, одмах уз овај програм, наиисао је п „ настављеније учитељима иравитељствени и обшчествени школа у Ењажсвству Србији " како да предају у школи и како да се владају. Како је то прво упуство дато од страпе министарства учитељима основних школа, и како је врло занимљиво и карактеристично за време у које се појавило, то га износим овде у целини : „Настављеније „ Учитељима иравитељствени и обшчествени школа у Књажевству Србији." „1. Дужносг учитеља вообшче јесте та, да во„вјерену себи младеж, како у ирописним предме„тима наука обучавају, тако и у правима христи„јанима достојшш изображавају. За то морају осо„бито нриљежни бити у предавању прописави им „предмета. А изображавање нрави састоји се у при„љежном иоученију најпре мањи и већи молитви „христијанског закоиа, восточиог нашег вероисио„веданнја; онда у опширнијем и тачпијем изјасне„нију катихизиса, које све од метода и начина за„виси, којим учитељи предају. Овај иачнн уредаи, „јасан, лак и кратак бити, и кога свак учитељ по „мерилу снискане науке знати мора, но који је врло „различан. Најбољи је метод онај, који је духу пб„лезни наука, возрасту и множинн деце саотвје„ствује". „2. Катихизис даклем тако исто као и учебие „предмете морају учитељи предавати (изузимајући „само она места где способни свај.шченик има) и „иајвише о томе настојавати, да деца добар основ „у закону христијапском положе. Јербо отуда и „изображеније н побољшавање у нравима извире. „3. Осим тога што учитељи приљежни морају „бити, морају доброг владања и иримерног пове„денија бити: да би се деца, нмајући живи пример „доброг владања и поведенија учитеља свог пред „очима, боље и брже к томе нооштравала, и у нра„вима нзображавала. „4. Учитељи морају три сата пре, а три сата „после иодне с децом у школи забављати се, и за „све то време прописно и разумно на часове раз„дељене учебне предмете са сваком ревносћу, и „изјасњујући но разуму и дарови деце предавати.

„5. Учптељи немају у школско време из шкоде „напоље трчкарати, децу саму остављати, да им се „не би тако прилика дала иразнословпти, кавџити „или бити. „6. Док су год деца у школи, треба их учитељ „непрестано пред очима да има, и приљежно нази, „да не би ученици безчииствовали или занимајући „се у скамији или узалуд проводили, но да једиако „наставленија учитеља внимају, и учебне предмете, „који су за онај дан одређени, једнако у уму и „пред очима држе. „7. Учитељ пе треба прописане науке само „мехапически деци да предаје, т. ј. да деца пре„даване им предмете само на изуст од речи до „речи науче, и у ветар говоре, а ствар саму не ра„зумевају, нити је временом на своју ползу употре„бити могу. Но напротив тога дужанје учитељ сваку „иајмању ствар деци добро истолковати, да нм со„вршено јаспа и разумителна буде, па да ју, колико „је год мо1'уће, и својима речма исказати, и да се „у сваком злучају науком оном ползовати могу. „8. Стидно би доиста било кад учитељ не би „све оне иредмете и науке, које у школи деци нре„даје најпре и најпре сам добро и савршено разу„мевао, кад их не би тачно изјаснити умео, и на „изуст знао. Смешно је заиста видиги, кад учитељ „или приватно или на испиту из књиге децу вопро„шава, а деца му на памет одговарају. „9. Ири раздавању казни и награжденија, при „укоравању или похваљивању, треба учитељ свагда „умерен, правдољубив и безпристрастан да буде, „да се од велике јарости, непристојни псовки и со„блазителни речи чува и удаљава. Особито нек се „чува, да у јарости које дете јако и незгодно не„удари, или безмерно некаштигује чим би дете оса„катити и здрављу његовом шкодити могао. Казни „треба да су свагда учињеној кривици соразмерие, „и да се као и похвале без сваког атара и при„страстија раздају. Воопште пак с малом, слаба„чком, болешљивом и страшљивом децом, треба да „учитељ много терпенија, и призренија да има. „10. Учитељ је дужан постарати се да деца не „само у школи, но и изван школе приљежна и тру„дољубива буду, да се добро владају, п да све оне „дужности, које им он ири наставленију нрепору„чује и у срце усељава, у самом делу чине и из„вршују. Зато треба да с родитељима ученика сво„јих у сноразумленију буде и препоручи им, да на „децу своју код куће пазе, да их к науци и тру„дољубнју пооштравају, и ако кривице или пороке „какве на њима иримете, такове учитељу одмах „одкрију и саопште. Ако ли учитељ своје сон„ствене деце има, дужан је најпре њих добро