Prosvetni glasnik

654

ТТРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Учитељсви посао није лак, али је племенит и може човека учннити задовољним и срећним, ако се само томе позиву посветио с пуно воље, а красе га врлине н одлике, потребне учитељу. Младим учитељима је нарочито мучно, да се у почетку свога наставничкога рада нађу, зато су нм и потребне многе ноуке н уиутства. Овом се књижицом хоће да иомогне младим учитељима. У њој је десет одељака: 0 учитељском позиву, 0 учитељским особинама, 0 ступању младог учитеља у живот, 0 учитељеву понашању у служби, 0 учитељеву раду на васнитању и настави, Учитељ изван пгколе, његов положај према општини п друштву, Учитељ као муж и домаћин, Учптељ према претпостављенима и Учитељ као војник. Овп савети п поуке кратке су и доста лепе, али катихетички изложене, и, нема сумње, биће од користи напшм наставницима народних школа. Али савети не дишу потребном топлином ннти поуке потичу из самога живота и реда, којн су у нашој народној школн, те се, и без оне напомене на трећој страни, може лако погодити, да се до њпх нпје дошло властитим пскуством пишчевнм. ❖ Познавање и неговање човечјег ТИЈела. За треИи разред основнијех школа. Према „наставном плану" напнсалн Ђујјуо ПоиовиЛ и Андрија ЈовиКШ'Л. Прегледала и одобрила К. Ц. Школска Комисија. Цетнње. К. Ц. Државна Штампарија, 1899. 8°, стр 30. Познавање и неговање човечјег тијела. За четврти разред основнијех школа. Према „наставном плану" написалн Ћуро ПоиовиЛ и Андрија ЈовиЛевиЛ. Прегледала и одобрпла К. Ц. Школска Комисија. Цетиње. К. Ц. Државна Штампарија, 1899. 8°, стр. 46. Разгледајући једном, раније, Исторнју српског народа, коју су за трећи и четврти разред црногорских „основннјех" школа „приредили" Миле Ковачевић п Лазар Перовић, а коју је

„прегледала н одобрила К. Ц. Школска Комисија", уочили смо у тој књнзи необично велику сличност, у читавим одељцима, с Јовићевом Историјом, која се употребљава као уџбеник у нашим основним школама (видн Пр. Гласник за 1899. год., стр. 670). Тада смо још посумњали у исправност рада „К. Ц. Школске Комисије", видећи да она прегледавиш одобрава и уџбенике, који .су проста прерада појединих „Србијских" уџбеника. Тој својој сумњи тада још не дадосмо јавно израза, што у натпису ове историје беше, да су је „приредили* Ковачевић и Перовић, па се под оним „приредили" може разумети и „препнсали" поједине одељке, са некојим незнатним изменама. Али добивши ова два нова уџбеника за трећи и четврти разред црногорских „основнијех" школа, које су наиисали Т>уро Поповић н Андрија Јовићевић, а које је ирегледала и одобрила К. Ц. Школска Комисија, не можемо а да не обелоданимо једну врло ружну навику оних, који спремају уџбенике за основне школе у Црној Гори, као и аљкавост, најблаже да се изразимо, К. Ц. Школске Комисије, која прегледа и одобрава као нове, оригиналне, уџбенике, који нису ништа друго до правн плагијати. Ето, ова два најновија уџбеника, које су наиисали Поповић и Јовићевић а прегледала и одобрила К. Ц. Школска Комисија, нису ништа друго, до чисти преписи, само са невешто испретураним речима и реченицама, двеју ваљаних књижица др-а Мнлана Јовановића-Батута, у којима су поуке о човечјем телу, животу и здрављу, а које су 1888. год. штампане у нздању књнжарнице Луке Јоцпћа и др. Ппсци (?) се чак нису хтели потрудитп ни да грађу колико толико распореде друкчије, но што је то у књижицама др-а Батута, већ су онако редом унакарађнвалн текст н узимали чланак по чланак, одељак по одељак, па чак и став по став. Тако је у првој књижицн, намењеној за уџбеник у тре' ћем разреду нрепнс књижнце др-а Ба-