Prosvetni glasnik

ПРЕДАВАЊА

753

више војника. Онда је непознати број Н већп од 24. По томе, у овој четвртој сразмери прва је размера иадна: онда и друга мора бити таква, дакле 2,50 : 2). Напишите! (Ипшу и то:) Н : 24 = 10 : 3 = 6 : 12 = 120 : 80 = 2,50 : 2 Је ли све уређено? — Шта још није? — Хајдете, да уредимо и то ! Шта је још остадо? (Ширина). Поставите и њу! Која ће да јој буде прва размера? (II за њу бпће Н: 24, то јест војницп; јер се све мери према њима; јер се онп траже). Који бројеви у задатку казују ширину ? (2,50 н 3). Који ћемо пре да узмемо? (То морамо да видимо). Из чега се то може видети ? (Из поређења с војницима, дакле са. П и 24). Измери ти, Мидошу! (Мидош: Кад је опкоп иди шанац широк 2,50 метра, онда је требадо 24 војника. А кад је други шапац шпрок 3 метра, то је више и онда ће за њега требати и војника више. Н је дакде овде већи број од 24, и онда је размера падна: мора и друга битп падна, дакде 3 па 2,50). Запишите и то! (Сви записују:) Н : 24 = 10 : 3 = 6 : 12 = 120 : 80 = 2,50 : 2 = 3 : 2,50 Има ди још бројева у задатку нестављених у сразмеру? (Нема). Све је дакде постављено. Колико смо сразмера добиди? — Шта ћемо сад да радимо? Сад ћемо од свих ових иет сразмера да начинимо само једну). Како ћемо то учинити? Шта пре тога можемо да урадимо? Како ћемо да „скратимо" ?'— Шта се то „скраћује"? — А зашто? Е, па, када је с мањим бројевима дакше рачунатп, онда хајдете и ми да „скратимо".... Овде има и разломака. Шта ћемо с њима да радимо ? — Како ћемо да их се ,осдободимо", како да нх нестане? — Којим бројем ваља помножити број 2,50 па да нестане разломка и да буде све цео број ? (Са 100). Смемо ли помножити само спољни? (Не, него један спољнн а један унутарњи). Да учиннмо и то! Учините! Радите сада сами, сваки за себе, да видим, хоћете ли леио израдити! (Ученицп раде, а наставник обидази, надгдеда н упућује, особито слабије. Ко први буде готов, јавиће се. Други ће стизати, ади неће казнватп колико је коме изишдо. Ове брзице иаставнпк ће упућивати, да ио други иут срачунају илн нрегдедају свој рад, да где год не буду погрешиди. Кад веКина буде готова, наставник ће питати колико је коме изишло. Чим буде разнодикости, значи да је неко иогрешио. А да би се