Prosvetni glasnik

284

ПРОСВЕТПИ ГЛАСНИК

добиди депгпи утисак од цеде песме; а ако је у прози, онда наставник обрати само пажњу ученика на садржину и важност члаика, да би их внше заинтересовао за чптање, па онда ученици читају одмах, редом, ноједине одељке у чданку. Кад би наставник опширно п живо пснрпчао све што има у чланку, онда ва учекнке не би бнло нрп читању оне повине, која привлачи пажњу и дражи на даље читање. — 2) Пошто ученик подагапо прочита једаи одељак из чланка, онда наставник ироиита о садржини тога одељка и о иојединим тежпм изразима, којп се том придиком објасне; а кад се прочита, иа истп начин, други одељак, онда се још пита за везу између оба одељка, — и тако се ради све до краја чланка. — 3) Сад ирозвани ученик прочита цео чланак, без ирекидања, логпчпо и лепо; а други ученик исирича то слободно, својим речима. Ово је потребно због вежбања у иричању п због намћења садржине чланка. — 4) После тога, наставник се разговара с ученицима о важнијим стварима у садржини чланка, п то о врдинама п характеру лица. о важности догађаја, о лепотп ствари, о истииитости изложених мисли, о природном току приче и т.д. На тај начин, читање допуњава наставу из осталих предмета, нарочито историјских. — 5) Затпм наставнпк пропита ученике по нешто и о облику чланка, у целипп и у деловима, истакне ноједине изразе, који су нови за ученпке, да бп пх боље разумели и запамтили, обрати им пажњу на начпн исказивања мисли, које може бити и друкчије, на логичну везу у одељцпма, на јединство у целини, на ирозпу или нојетску Форму, коју ученици мало по мало упознају овим, индуктивним, начином. — 6) Најпосле се задаје ученицима, да из тога чланка, или по њему, израде нешто на иисмено, ннр. да исппшу коју мудру изреку или посдовицу, да ирераде чланак по датом упутству, да преобрате песму у прозу, да прибележе неке речн но грунама, нрема значењу или према граматичким облицима и т.д.Само читање у школи и код куће, без овакве свестране обраде чланака, не би пмадо вредностн за образовање духа. Ну при оваквом поступку не може се нрећи много чланака, него се у школи чптају најодабранији чланци, који су важни ио садржини и характеристични по облику. Зато се овај поступак скраћује у вишим разредима при лектири писаца, а ученицима се даје упутство за ириватну лектиру. Ученици се поучавају, да свако дедо подагано и темељио проуче, читајући га иажљиво и разумно, како би га могли правидпо оценити с матерпјалне и Формалне стране. Читање песама, беседа, драма п других списа вреди много више него слушање предавања пз историје литературе, где ученпцп чују туђе мишљење о делпма и писцпма, п памте само многа