Prosvetni glasnik

ПРЕДАВАЊА

У њој се на првих десет страна налазе слике за цртање, које су састављене прво из усправљених и положених црта, за тим из коспх, па онда. из кругова и полукруга — дакле из основних дрта, пз којпх се изводе после сви облици писанпх и мтампаних слова. Доказана је истниа, да је цртање наЈМП .шји предмет почетне наставе писања. Сем особите пажње и интереса, које овај предмет ствара, овај метод при учењу писмености има и ове разлоге за себе: 1. Сваки нервни покрет олакшава радњу другоме покрету у истом правцу, који за њим додази. Према томе начелу сваки потез једне црте одакшава другоме потезу, који се за њим буде покушао. На томе начел.у оснива се и специјадисање сваке људске радње. Па кад може бити више оваквих покрета, и.ш онда, када наставнпк буде натерао своје ученике да ту црту вуку неколико часова без икаква интереса, или онда, кад ту црту буду вуклл цртајући разноврсне слике? Свакојако, ученици заинтересовани лаким сликама, које су већ научили правити, цртаће с вољом и у школи и код куће слике из Словарице и на тај начин акомодирати своје нерве и мишиће за прављење поменуте црте. 2. Цртајући слику по слику ученици ће без досаде понављати покрете и нрављење исте црте, јер код сваке основне црте има по 10—15 слика за цртање, а без Словарице свега би могли за ту црту употребити 2—3 часа и то без икаква интереса и љубави, јер гола црта није предмет, није слика ничега конкретнога, те према томе ученици п не осећају онако задовољство када је створе, као што то осећају стварајући слику. 3. Многи предмети, који су нацртани у Словарици, као: лествице, сто, столица, табла, ирозор, дрво, грозд,. сунце, срп, канта, чаша, торба, и т. д. морају се изучавати уз очигл.едну наставу. Начело концентрације биће потпуно изведено, ако се ови предмети као лаки за цртање после очигледног посматрања и нацртају. А то бива уз учење појединих основних црта у словарици. 4. Словарицу треба да има сваки ученик, па ако заборави коју црту или слику, може је наћн у Словарици и наново нацртати на својој таблици. 5. Наставници, који раде у неподељеној школи, могу се Словарицом врло много користнти. Пошто упознаду ученике I разреда са сликом и њеним саставним деловима, могу се послужити Словарицом, задајући ученицима да слику цртају прегледајући је из исте, а сами могу прећи на рад са којим старијим разредом. На тај начнн ученици се уче саморадњи и олакшава се наставнику рад у неподељеној школи. 6. И напослетку да би ученици и код кућа могли понављати дотичну црту, што ће нм бити од велике користи, наставник им може свако вече