Prosvetni glasnik

432

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

1 Зграде су у повереном ми школском округу тројаке: добре, придичне и рђаве. Њих је, извесно, тако морао поделлти и мој уваженн претходник. Али, кад кажем: добре, то не значи да су све потпуно добре, већ добре само редативно, према ономе какве су наше шкодске зграде у ошите. Оне су од тврдога материјала и понајбоље могу да послуже; али ни једна није без каквога год недостатка, таква, да се не може ништа приговорити распореду одаја, чистоти и исправности у опште. Према томе и оне пршшчне само су редативно такве, т. ј. такве су да могу служити, пошто се махом оправљају и крече и тако чувају. Једино оне треће — рђаве — одговарају, на жалост, тачно оцени а те су: у Тиј ању, Котражи (подупрта с две стране), Вичи и Каони, у драгачевском срезу; у Грачацу, Врдидима (друга, старија), Мрсаћу, Адранима, и Сирчи у жичком срезу, и — у граду Чачку. Такве су зграде, по извештајима, и у Диси (драгачевски срез), Каменици (жички срез), и Рудници (студенички срез). Стараћу се да што пре видим и њих, а за све такве школе учинио сам оно што сам био дужан: издао сам наредбе о оправци зграда, чишћењу и др., па сам се после на неколико места уверио, да су бар најважније извршене, а где ни оне нису, узимао сам на одговор онога, ко је томе крив био. Мшш ми је, што на овом месту могу забележити, да су на неко. дик о места унете у школски буцет повеће суме — 1000 до 2000 динара, према имућности општине — за подизање нових шкоДских зграда и да је и Окружни Школски Одбор унео у окружни школски буцет 15000 динара, за позајмице оним оскудним општинама, које у 1901 години приступе грађењу нове школе. 2 Ћаци- На много места морао. сам наредити да се имена ђака упишу у уписницу, пошто су била још на свештеничким списковима или неким привременим, па то негде чак и крајем месеца септембра. Надазио сам и тога, да о годишњем испуту нрје извршен превод ђака, те се о моме доласку није управо ни могло знати, шта је било с којим ђаком на крају прошле школске године. У овом погледу, као и у понеком другом, неки су наставници злоупотребили поверење, које им је иоклонио закон и које је морало порасти услед немогућности да један човек у овако пространом округу, као што је руднички, чешће обилази школе. Такве наставнике није пожурила ни подела школског округа, него су, како изгледа, претходно чекали извештај о новом надзорнику, а овај их у томе чекању изненадио својим раним доласком. Куда год сам прошао, извршено је уписивање одмах, а-ко дотле није, а до данас је извршен и испис неких ученика, бар у главноме, пошто се и сад још нађе по који одоцнели предлог. Што се тиче овога исписивања, ослобођавања, и ту је било неколико покушаја, да се, ако надзорник, донусти, не изврше сви прописи законски о томе. А и јесте то ирилично згодан пробни камен! Но, ласкам себи, да сам пробу добро издржао, и да јој више нећу бити подвргаван. Ако о даљим прегледима видим, да је било и самовлаенога ослобођавања, или од стране наставника, или од стране школског одбора — што сам својим раним доласком спречио на два, три места —- учинићу што ми дужност налаже. Здравље је у ђака повољно, јер по последњем месечном извештају ретко где да због болести не долази по један или по два ученнка.