Prosvetni glasnik
ИЗВЕП1ТДЈ МШШСТАГСКОГ ИЗАСЛАПИКА
27
3) Из ириродних наука добио је сваки кандидат по три главна питања, али у ствари је било шест и седам питања, јер овде су били обухваћени ови нредмети: Физика, хемија, минералогија, ботаника, зоологија, хигијена и нољска привреда. И ако је овде велики обим разноврсних предмета, ипак је успех био врло добар. 4) Из аритметике и ирактичне геометрије била су по три питања. На овом је испиту била једна сметња: наставник који је ове предмете предавао (Ђура Бранковић), умро је 5. маја. С тога су проФесор природних наука и наставник пољске привреде саставили пнтања и испитивали су из тих предмета. Зато је и мерило за оцењивање било мало друкчије, те је успех изишао већином одличан; а при мало строжем оцењивању био би и овде врло добар усиех. 5) Из историје и земљоииса дата су такође по три питања: једпо из опште историје, друго из српске историје, и треће из земљописа, Успех је био одличан. 6) На послетку је био испит нз срискога језика и књижевности. И овде је сваки кандидат добио по три питања: једно из граматике, друго из књижевне теорије, и треће из књижевности. Успех је био одличан и врло добар. Општи је ресултат овај: 6 кандидата пмају одличан успех, 21 кандидат врло добар успех, и 1 кандидат добар успех. Што је успех овако иовољан, томе има више узрока: 1) што су сви кандидати били ваљани ученици још од I. разреда учитељске школе, за који се пре четири године пријавио 121 ученик, а од ових су изабрани најбољи ученици ; 2) што су сви ови ученици били државни нитомци, те су у материјалном погледу били потпуно обезбеђени; 3) што је ова школа већ од почетка свога рада имала пајнотребнија научна и наставна средства, која је наследила од пређашње нишке учитељске школе; 4) што је овај завод добио потребне зграде с великим двориштем, велику башту (1,5 хектар) и велику њиву (7 хектара), п норед тога потребни намештај, оруђа за рад и све осгало што је потребно за школски рад и за потпуно издржавање ученика у заводу ; 5) што је завод, као интернат, врло добро уређен, а нарочито, што у школи станују управитељ и васпитач, који ненрекндно надзиравају рад и живот питомаца; 6) што су управитељ и васпитач врло савесно вршили своје васпитачке дужностиу заводу; 7) што су у школи радили ваљани наставници, и то сви сагласно, у оном правцу који је управитељ утврдно још при отварању ове школе. За наиредак овога завода имају највећу заслугу г. Сретен М. Аџи& управитељ, који је уираво и организовао ову школу, и г. Лука ЗрниК проФесор, који је пуне четири године вршио васиитачке дужности. Овај ће завод, извесно, још више нанредовати, ако они и даље остану на истим местима. Ну ако би они одступили са својих места, сумњиво је, да би се нашло других људи, који би њих достојно могли заменити, и онда би се то оназило и на заводу. Г. Аџип је био некад и сам државни питомац у крагујевачкој учитељској школи, која је такође била пнтернатски уређена, и оп је сам собом искусио и запамтио добре и рђаве стране онога интерната, те је гледао да у овом новом заводу избегне мане оне прве школе. Он је ово обећао у својој беседи при свечаном отварању ове јагодинске учитељске школе, и он је, као што се сад види, своју реч и одржао. — Али су,