Prosvetni glasnik
ИШОЛСКИ ЛЕТОПИС
ИЗВЕШТАЈ ШКОЛСКОГ НАДЗОРНИКА ЗА ОКРУГ БЕОГРАДСКИ по свршетку школеке 1902 — 1903 године
Господину Министру Цросвете и Црквених Послова На основу чл. 86. закона о народним гаколама и Вашег расписа од 4. маја ове године ПБр. 5068, част ми је, Господине Министре, поднети Вам годишњи извештај о школама и раду шкодском у 1902/903 школској години, у подручном ми округу. I., 0 школским зградама и учитељским становима — И ако је овај округ један од оних округа у којима се налазе најстарије школе по свом постанку; и ако су у њему повољније прилике за нросвећивање настале најраније, ипак многе школске зграде не могу се ни приблшкно похвалити да одговарају ни најелементарнијим захтевима како хигијенским тако, и још мање, педагошким прописима. Од 78 школ -Ских зграда у повереном ми округу, у којима се ове школске године радидо, 28 су само такве, које ће моћи још 10—20 година иослужити корисно том диљу, иначе све остале, 50 их на броју, морају се у што краћем року заменити новим, подеснијим зградама, ако нећемо писменост да плаћамо здрављем народног подмлатка. Од ових 50 непрописних и неподесних школских зграда, 25 су такве, да би био грех према омладини нашој и здрављу њеном и даље их употребљавати, ма и у најкраћем року, не за училишта, већ за мучилишта наше деде. — У засебним предлозима ја ћу Вам, Господине Министре, доставити, које школске зграде треба одмах затворити, а којима се може оставити још рока од годину дана са нарочитом опоменом, да ће се и оне после тог рока затворити, ако дотичне власти ништа не буду предузимале на нодизању нових школских зграда. Овде нарочито наглашавам и ударам гласом на „дотичне" власти, како општинске тако и државне, јер сам стекао уверења, да међу грађанима има више и инцијативе и добре воље и жртава за школе, но што има на првом месту дужности, па за тим и жеље и воље код поменутих власти, да се племените иницијативе потпомогну; да се вољи и жртвама њиховим отвори и рашчисти што краћи пут за остварење овог циља. У свима школским општинама, у којима су неподесне и рђаве школске зграде, и учитељски станови су, онде где их има, рђави. Од 78 школа, 12 њих немају никаквих учи-