Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

307

околину и домовину своју, и јаче се загреју познавањем прошлости своје отаџбине и за њену будућност. Одмах, у почетку године, обраћена је нарочита пажња наставницима на лепо нисање и цртање, али због оскудице у методички израђеним прописницама и цртанкама и пастава је доста разнолико из ових предмета вршена. Поједини наставници, који су и сами у писању и цртању више извежбани, постигли су доста лепе успехе у овим предметима. На наставу из природних наука гледало се вигае као на предмет, који је унет у наставни програм, да би било „претрпаности" и рад је код многих наставника био више механички. Има наставника, који су потпуно појмили важност природних појава и радом својим у настави овог предмета постигли су врло леп успех. У свакој прилици износио сам важност посматрања и познавања природних појава као једног од најмоћнијих Фактора у народном просвећивању. Узев у обзир све материјалне тешкоће, којима су школе биле изложене, нарочито у овој школској години, као и доста разноликости у спреми појединих наставника, ја не могу а да на овом месту не изјавим, да су наставници готово са неиздржљивом трпељивошћу и великим одушевљењем, вршили свој наставнички посао. Успех је у главном постигнут. Оцене појединих наставника као и квалиФикације њихове као школских радника унесене су и у њихове листове. По оценама, како је законом прописано да се успех обележава, има: 38 одељења у којима .је постигнути успех оцењен одличном оценом; 68 одељења врло добром оценом; 16 одељења добром и 3 одељења слабом оценом. Дате слабе оцене не могу припасти ни једном наставнику, јер ни један није у тим одељењима радио толико времена, да се имао очекивати бољи успех. На овом месту нека ми буде допуштено, да напоменем, да наставнице не би требало никако постављати у старијим разредима мушке школе, а таквих сам случајева имао у округу пет. Од 78 гакола у целом округу 38 су неподељене, у којима раде наставници са четири разреда. Само девет наставника ради са по једним разредом, а остали сви са по два разреда. Над оволиким бројем гакола и са оваквим распоредом одељења, немогућно је врпшти надзор у оном смислу, како је то законом о народним гаколама предвиђено. Потребно је, да се овом надзорништву смањи број гакола, било одузимањем среза колубарског или грочанског са једним делом космајског. У интересу потпунијег рада ово би требало гато пре учинити, јер поред других тегакоћа, оволики број гакола ствара и велику администрацију, гато такођер иде на гатету оном послу, за који је стални школски надзор и установљен. IV. Продужне и вечерње школе — У овој школској години отворено је 24 продужних школа и једна вечерња школа. У продужне школе долазили су ученици који су свршили четири разреда основне школе у ирошлој и претпрошлој школској години. Настава у овим школама по одобрењу Господина Министра била је обавезна. Места, у којима су постојале ове продужне гаколе, изнета су у мом извештају за прво тромесечје ове гаколске године. У овим школама радило је 54 наставника; ученика је било уписано 1070. Остали подаци налазе се у листовима за статистичке податке, које сам такођер уз овај свој извештај послао Господину Министру.