Prosvetni glasnik
б е л е ш к и
537
Болесници се од времена на време буде и сврше'своје ириродне иослове, иа иошто су јели, пили и друго, поново легну и наставе своје спавање с потпуном; мирноћом и поверењем. После две три недеље постигне се знатан успех. Болеснику се поврати снага, а дух постане умирен и доведен у нормално и здравствено стање. Тај први начин поступања са болесницима врши се редовно свакога дана у нарочито за то удешеном заводу; а пошто се постигну номенути успеси, наступа примена у неколико другојачег лечења. Болесници се преводе у други завод, где се настави лечеве скоро истим начином као и пре, само што се јачом применом хипнотизма постиже дужи и дубљи сан. После две до три педеље иацијенти излазе и из овога завода потиуно здрави. * Железвица која се највпше пење на надмореку висину — Последњих дана довршен је у држави Перу железнички пут под именом РеггосаггИ Сеп1га1. Њиме се за 8 часова пређу све земаљске зоне. Полази из тропскога предела, са морске обале, под 8° јужне зем. ширине и пење се на висину вечитога снега. Ово је до сада најзанимљивија и сразмерно према с.војој дужини, са највећим папором и тешкоћама направљена железничка пруга, како по пределима преко којих се пружа, тако п по начину којим је иста изведена. Дугачка је 222 километра, а за њу је утрошено 225 милиона динара, т. ј. сваки километар стаје нешто више од милион динара. Почиње од пристаништа Са11ао , на обали Тихог Океана, на се одмах нагло пење по 4 м. на 100 м. дужине све до места Сћозгса. Од Скобгса настаје једна 'огромна провала и по њезиноме боку, као да је нринета уз литицу, пружа се дужином до 15 км. до најужега места, где прелази мостом преко врло дубоког амбиса, на другу страну. Највиша тачка ове пруге налази се у средини тунела СаШега. Та је тачка 4780 метара над морском површином, дакле скоро на висини врха европског Жонблана (4810 м.). Овај железнички пут прелази преко врло дубоких провала и цружа се по боковима истих тако, да се путник мора дивити и чудити како се истн могао трасирати и израдити. Енжењери и радници морали су се вешати и кононцима везивати да раде; а, најзанимљивије дело на овом целом романтичном нуту јесте један тунел, ко.ји је начињен искључиво за то, да се кроза-њ спроведе једна река Вотас, како би по самоме кориту уклоњене реке била спроведена железничка линија, да би згодно изигала на извесну тачку са што мање опасности и трошка. Ова је железница нормалног колосека, а локолотиве се ложе нетролеумом. У Европи железнички. пут који се нење на највећу надморску висину јесте Гернергратски (ОетегдгаЛј у Швајцарској. Он се пење на висину 3019 метара над морским огледалом.
Ностанак железнице и данашња дужнна железннчког нута на земл.и -— Први железнички пут био је начињен године 1650-те у околини Њукастелских рудника, али покретач вагона све до године 1804 био је искључиво коњ. иросвЕтни гласиик, II. књ. 4.,' св., 1893. 35