Prosvetni glasnik

594

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

са сдовима много више ирегибати и ирибдиживати лице ка проиису у циљу да би што јасиије могла видети. Малој деци не треба у почетку задавати нити да пишу нити пак да читају код куће. Сав школски посао она треба да сврше у школи, а код куће да се одмарају. Што се пак тиче предаиања у гимназијама, најбољи је систем који је уведен у нас. Предавања почињу у 8 пре подне и свршују се у 11 или 12 часова са одморима од У 4 часа. По подне пак деца раде два сата. Али у нас има једна друга мана а та је оптерећивање деце радом код куће што би требало по могућности што више избегавати. Ми нисмо за то да деца ништа не раде код куће, али нисмо ни за то да деца раде у вече до 10—12 сати, иа да јога нису у стању да сврше своје задатке. У I, ±1 и П1 разреду не сме се деци задавати више него онолико посла. који би она могла да сврше код куће за 1 сат. Од трећег до VI разреда сав посао деца треба код куће да сврше за два сата. Деца из VII и VIII разреда све своје задатке и рад на, књизи треба да изврше за три сата. Код нас се на то најмање пази, а то понајвише с тсг« што> проФесори мало разумеју оно на што би требали највише пажњу да обрате — на дечји организам. Ја се сећам таквих задатака који су мени и мојим друговима задавани, за време нашега школовања усред Београда у таком обиму, да их ми нисмо могли свршити ни у току целе нџћи. Ми смо често освитали на књизи!! Мислим да и данас с тим не стоји боље, пошто се број са свим непотребних предмета у нашим гимназијама повећао, а док се њихоз број бар на половину не сведе, дотле је рано говорити о хигијеничности или нехигијеничности дугога седења, о напорном раду л умору. Најправилније би се рад у гаколама дао извести кад би проФесори били бољи недагози а логаији филозофи и математичари, онда би се избегле неопростиве погрешке, у које по неки од њих падају, задајући деци бесмислене Фразе које по 10 и више пута морају ученици за казну код куће да преписују. У току недеље Једно после подне треоа оставити деци за одмор. У празвичне и недељне дане деци не требг. задавати више него у обичне дане, на тај начин треба им дати могућности да се одморе. Летњи, божићни и ускршњи распуст деца треба да проведу у одмору; никаквих задатака за то време не би требало да буде. Часови математике и других предмета потребних, нарочито треба да су по распореду увек до подне. По подне деца не треба да раде, сав посао код куће за цео тај дан она треба да свргае јога у вече пред тим даном. Родитељи треба нарочиту пажњу да обрате на децу при раду код куће и да им не допусте да читају или пигау у сумраку. Не треба допугатати деци, да читају рђаво гатампане новине, у којих се слова услед рђаве хартије прозиру н на другој страни. Што се пак одраслих тиче, за њих је мало лакше одредити количину рада, јер се од њих много мање захтева него од дечјих очију.