Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

417

да за време часа угуши мисао како ће други иут он бити у игри ирви, ил.и како ће свом другу вратити равном мером или још јаче оно што му је он сада учинио и др. Све ово поред физичког умора смета деци да се сасвим предаду наставном нослу. У прошлој школској години у београдским основним школама учињен је у овом смислу оглед. Ученидима је ускраћено јурење, скакање и др. па су место тога деца ходала по дворишту у реду и под надзором својих наставпика. И онде, где је то било доследно извођено, наставници су уверавали да су деца после таквих прекида била увек свежија и прибраиија у раду. Али, за овако мирно провођење на овим нрекидима има и други разлог. У нас истина није општи обичај да деца доносе собом од куће парче хлеба или што друго за доручак и да то употребе за време прекида. Али ако где има тога, добро је обратити пажњу на. то. За време прекида кад деца доручкују треба им оставити нотребно време за то. А, како се ученици подстичу на игру многи ће међу њима претпоставити играње доручковању и тако ће и нехотице осгати без доручка. Ади доцније, кад за време наставног рада осети гдад, непријатно осећање глади сметаће му у раду. Ово је штетно и по здравље у толико што ће дете више огладнети и у подне ће журити да што пре нануни свој желудац, а такво једење је већ по себи шкодљиво. Због оваке деце која су навикла да између доручка и ручка једу још и у школи и треба им оставити за време прекида сдободно и мирно кретање. Као што је напред поменуто устојан и загушљив ваздух у учионици поред своје шкодљивости утиче и на умор код ученика. Отуда је варљива нада оног наставника који мисли да ће већи успех постићи, ако дуже задржи ученике у учионици и не учини потребан прекид у раду. Ако шкодска зграда није тако удешена, да се у учионици непрестано ваздух мења, онда се морају учионице ироветравати за време прекида једновременим отварањем врата и прозора. Да не би овом приликом нечист ваздух из ходника или предсобља улазио у учионицу, треба ове прво добро проветрити. Да би се деца бавила у чистом ваздуху и кад је време ружно, требало би да има уз школу и иросторија покривених а са стране отворених. У овим случајевима могу се употребити игимнастичке дворане и дворнице за свечаности, ако их има и резервне учионице и друге просторије, али пошто се само претходно добро проветре. Употреба предсобља и ходника за време прекида није подесна, кад се проветравање врнш једновременим отварањем прозора и врата. И за време зиме добро је да деца изиђу сасвим напоље на свеж ваздух, само их треба упутити да претходно обуку горњу хаљину. Болегаљива деца при неногодном времену најбоље је да остану у каквом нарочитом простору који пре тога није употребљаван и који је добро проветрен. Дечјим бављењем напољу на чистом ваздуху проветри се