Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

777

природних тела, те да иосле и сами умеју: видети или уочити на неком природном теду све оно чиме се оно оддикује и од осталих тела разликује, да га дакле виде онакво какво оно доиста и јесте; да уоче обедежја по којима су нека нриродна тела истоветна или раздичита, и но којима се она скупљају у мање и веће груне системске, итд., настава из јестаствениде треба да буде што је више могуће о^игдедна. Очигледна настава у шкоди треба да буде допуњена очигдедним вежбањем у природи. Очигледна настава постиже се или доношењем јединака из спољашњег света у учионицу или се ученици изводе међу те јединке у снољашњи свет, у природу, где се ученици уче посматрати и проучавати разноврсна природна теда а том придиком познаЈу и окодину која је део њихове домовине. Наетавник јестаственице треба и мора да изводи своје ученике од времена на време у околину те да их тамо поучи и вежба у проматрању и проучавању природних теда. Том придиком ученици ће моћи да примене на проучавање природних тела сво оно што су дотде у шкоди чули и научили од свога наставника. Учећи ботанику, као једну грану .јестаственице, ученици уче да познају и разумеју живот биљака и да умеју распознати и разликовати разноврсне облике из биљнога света. Али разна обележја многобројних и разноврсних биљака тешко се могу знати и запамтити ако нпсу на самим биљкама уочена и посматрана. А да се опет виде, запамте и науче та разнодика обедежја биљака, морају се живе биљке потражити, прикупити их и док су још свеже аналисати их и проучити. Ну, раздичита су места на којима биљке расту. Јер, једне биљке расту по сушним местима (у градинама, њивама, дивадама, утринама, и др.); друге расту по подводним местима (у барама, потоцима, ритовима и др.); а неке опет расту само по зидинама, камењарима, кршевима, итд. Све биљке не расту дакле свуда и на свакоме месту. Оно место на коме се неке биљке увек иалазе назпва се станиште тих биљака. Разне врсте биљака расту по разноликим стаништима за то, што погодбе за њихово развиће нису свуда једне и исте. Поддога или земљиште није свуда подједнако а и вода, ваздух, топдота и светлост на разним местима су раздичити, а од свега тога зависи да ди ће нека биљка расти и успевати на овом иди оном станишту. Да се потребпе биљке нађу по својим разноликим стаништима на којима се оне развијају и расту, мора се изилазити изван града, мора се ићи у околину, те да се тамо биљке нађу и прикупе, а по том и проуче. Кад год сеиде у околину ради проучавања и ирикуиљања биљака онда се вели да се иде у ботаничку екскурсију или биљарење. У екскурсију ио окодини иде се само за то да се нешто види, позна и научи. — Двориште, градина, повртњак, воћњак, виноград, њива, дивада, пашњак, поље, шумарак и шума; извор, поток,, река, бара и рит, дају свако за