Prosvetni glasnik

786

ПРОСВЕТНИ ГДАСНИК

вали ни водили их у друштва, музеје, менажерије, изложбе, раднонице, итд. А настава у шкоди биће корисна и напредна у толико у колико су ученици донели ообом у школу довољну количину представа добивених чулним посматрањем, и ако ту количину представа наставннк даље проширује и разрађује у иродужењу саме наставе. А школа треба да надокнади и оно што је родитељ од своје стране пропустио урадити. То обоје у школи ће се постићи само тако, ако се ученици изводе у природу и одводе у екскурсије. Ирема развићу и претходној сиреми ученика који учествују у екскурсији, екскурсије могу бити двојаке: аоучне и научне. Екскурои.је с ученицима средњих школа су ноучне екскурсије. Поучне екскурсије су нарочита врста вежбања, врста задагака, у којима се примењује и ирименом спаја све дотле научено градиво изучаваног предмета. У екскурсије се увек иде само и једино за то да се нешто види и очигледно позна и утврди, да се поједини предмети и природна тела нознају и нроуче, те за то главна сврха сваке екскурсије и јесте поука.. Научне екскурсије не могу се вршити с ученицима средњих школа, јер средњошколци се не могу дуже време задржавати на једноме месту а још нису толико ни сиремни те да би могли научно екскурсирати. Научне екскурсије могу се предузимати и изводити истом с учеиицима стручннх школа. А из средњих школа само наставници могу екскурсирати у строго научној сврси, и то онда кад иутују сами. Сем поучних и научних екскурсија, у нас су се почеле одомаћивати и некакве забавне екскурсије. Шта су забавне екскурсије, и какве оне могу бити? — Забава је увек забава, и само забава! Ни једна забава није нити може бити екскурсија, исто онако као што ни једна екскурсија није забава. Забавних екскурсија нема нити их у опште може бити. Јер, као што нема забавног учења и забавних нисмених задатака или вежбања, тако исто нема нити мол;е бити забавних екскурсија. Кад ученици изиђу са Једним или са више својих наставника у поље, у шуму или у онште ван града, те да се тамо негде на каквој нољани или утрини бацају камена с рамена, играју мете, робова и других омладинских и витешких игара, које окрепљују и снаже тело, онда је то „излет", проходља, игра у пољу и забава, али то никада није нити може бити екскурсија. Јер, чнм се изусти реч ученичка екскурсија, то онда значи да ученици изилазе у поље или у околину са одређеном сврхом а та је да се нечему поуче, да нешто виде, нознају и науче. Приликом излета као и у проходњи или шетњи наставника са ученицима, ученици су само под надзором својих наставника, као старијих другова, али они се за све време тога хода или шетње слободно забављају и играју но својој вољи. И излети, проходње или.