Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

47

брисати да се друго напише, него се дуже време може оставити ђацима на углед и т. д. Овакве две табле мање запремају места од садање једне троноге. А треба знати да једна табла није довољна у шводи. Поред тога што .је шкодски намештај неподесан, често га и нема довољно. Један орман је-обично за све: за књи;:;ницу школску, ђачку иди чак и књижницу за народ, за архиву, ђачки и учитељев писаћи материјал и за чување наставних срестава. А све то не може стати нити со може у реду мувати. Судова за воду нема довољно, нарочито за пијење воде нема више чаша иди цимената, него сви ђаци или пију устима из самога суда, иди једна иста цимента иде небројено пута од уста до уста, и здравих и болесних. Вешалица за одело и нема свака школа, а где их има, нема их довољно, или се не обраћа пажња на ред код њих, па ђаци вешају одело како било, једно вешају, друго обарају и газе и т. д. Чистсћа но школама релативно је добра, нарочито чистоћа ко.ју надзорници о испитима виде. Како је преко године, то ови школски надзорници не могу знати. Али се ипак може тврдити, да се у већини случајева чистоћа по школама добро одржава. Где тога није, ређе је узрок до немарљива и слаба надзора учитељева, а много чешће ,је отуда, што су зграде рабатне, те их је тешко чисте држати, или што се због неуредног и недовољног плаћања узимају за послужитеље људи изнемогли и посве невични у нослу. Оправке школских зграда и намештаја врло често се не изврше на време, о великом школском одмору, те због тога школе често дангубе у почетку школске године, или целе године имају извесне невоље, због неизвршене какве оправке. Клупе се не оправљају, те бива случајева да се разваљују за време самог исиита. Табле се по негде не боје по више година, те има случајева да се једва познаје писање по избеледим даскама. Прозори, врата и столови обично се обоје само кад се нови начине, па више никад. Кречење школа врши се обично један пут преко године. Али има случајева где се школа не окречи по две године. Узроци томе видеће се у 4. одељку. 3. Ш^ОхЛСЈЕ^а дворишта и ш^о^с^е баште. Свакој кући је нотребно двориште; а школи је у толико потребније, што она има велики број деце и што је тој деци, ради здравља и телесног развитка, потребно више кретања пре и после школских часова. За наше народне школе може се рећи, да све имају веће или мање двориште. Али школско двориште треба да је ограђено, дрвећем засеђено и песком насуто, а тога свега нема свуда. Песком насута