Prosvetni glasnik

1028

ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК

и тамо ароуче све оно, што Ле им требати да знају кад буду стални шк. надзорници. Они треба тамо да проуче и да виде не еамо како је уређен и како се практички врши етални шк. надзор, него и све врсте народних школа и све друге аросветне установе, које су у вези с овим школама и радом учитеља у школи и ван школе, о чем смо напред говорили и што ћемо после детаљно побројати. Но за ово проучавање имамо да учинимо једну важну наномену: До сада су наши педагози и сви други, који су што радили за народне школе, гледали готово само како је код Немаца, па и оно пројектовано шиљање тројице да проуче стални надзор, требало је да буде опет само код Немаца. Сад то не треба тако да буде из два разлога: Прво, и ако за педагошке ствари Немци стоје међу првима, нису они сами сву мудрост посисали.Колико они стварно имају, још више умеју своје истаћи над туђим и себе огласити за прву и најкултурнију нацију 1 До сад се то тако узимало код нас за свету истину, а ми мислимо да за ову нашу потребу треба проучити школе и других народа, јер су и други умели мислити, и други су радили и усавршавали све, па ће се можда код других наћи што год, што је баш за наше прилике подесније и боље. Зат.о треба проучити школе и др. народа, па онда одабрати што .је најбоље и за нас најподесније. Друго, очевидна је ствар, да се у Евроии, од сад више него до сад мора развити борба расе словенске и германске. Зато ми морамо спремати отпор. Проучаваћемо и оно, што непријатељ има, те да би га боље нознавали и сигурнији отпор спремали; а проучаваћемо и што цео свет има, те да се ода свуда користимо чиме год можемо за своју борбу и опстанак. И још нешто. Нама треба веза, треба нам пријатеља на страни, и ми ћемо везе и пријатељства заснивати и на друге начине, али ћемо исто чинити и пвим, кад наши изасланици буду проучавали школе др. народа, тамо познанства засновали и одовуд их носле одржавали. Зато ове изасланике наше треба послати не само у Немачку него и у све друге напредне државе. А то треба учинити на овај начин: Изасланике треба поделити у 5—6 група, па их иослати у 5—6 реона (н. пр. Француска и Белгија, Енглеска, ХоландиЈа и Данска, Русија и

1 Како Немци свуда исхичу своје као велико и особито, иоред осталога, види се и по ономе, како пстичу свога Немца Несталоција и Словенина Коменског. Не могу негирати величину Коменског, алн им је сиака друга-трећа реч Пестолоције, који је управо био кепец према оном колосу на педагошком пољу. Да је Коменски био Немац, и на Марсу би се о њему говорило, овако пак, јесте нешто, али тек иије као Песталоције и др. педагози германске расе.