Prosvetni glasnik

В Е Л Е III К Е

987

пснит, што није имао две године сталне учитељске службо, а један није дошао да полаже, и ако је позван. Према овоме, испит су положили 74 кандидата, и то 36 учптељида и 38 учитеља. Опажања на овом испиту врло су интересантна, и ми се надамо да ће их пзнети. детаљније који од чланова комисије. Иеннти су иолагани само пред једном комисијом у којој је био прсдседпик Љуб. Протпћ, управитељ Жен. Учпт. Школе, а чланови: Владимпр Стојаповић, професор Богословије Св. Саве, и Владан Јовановић, ироФесор I Београд. Гимназпје. * Основно школовање у Вугарекој. ■— „Архивт, на миниетеретвото па пародкото просвЉцение", књпга 3, доносп ове статистичке податке о осповнпм школама, наставнидима и ђадпма за 1908—1909 школ. годину. Школа је бпло 3193. Наставпика је било 8195, и то: учитеља 4508, учител,ица 3687. Ученпка је било 222.227, ученпца 136.935, свега, дакле, ђака 359.162. Дорасле деце за школовање бнло је: мушке 254.034, женске 221.804, укупно 475.842. Према томе, школовало се мушке деце 87*48%, женске 6Г74°/ 0 уопште 75 - 48°/ 0 . А ироценат деце која су остала ван школе нзноси свега 24'52, п то: мушке дсцо 12 - 52, женске 38 р 26. * Психолошку клинику за душеипо аномалну децу памеравају подпћп одсецп за Пспхологију п за Пелагогику на Ваипшгтоиову универзитету у Ситлу у Северној Амерпцп. У н,у ће со ловодити на бесилатно испнтпвањо н лечен.е таквп случаји исихпчкпх аномалија, који пе долазо пепосредно у медпцинскп п педагошкп круг рада и пред којпма чосто без разумевања н без помоћи стојо родитељп, паставници п локари, док искусан цсихолог још иопајпре зпа да их дијагпостицпра н лечп, илп га опп барем у нсихолошком иснитивању уиућују па важан проблем. Клипика ћо со држатп нодељпо једаниут прс иодие уз помоћ наставпика п школскпх лекара. —у* По угледу на америчке школе. — На састанку Фплолога у Грацу прсдавао је, у подагошкој сскцпји, проФесор псмачке гпмпазпјо у Пули Б-г Рго(1тдег о повом уређењу народпе школо. Оп је у Пулп по амсричком угледу, узоо, тако звану, „школску оиштпну", која продстанља у неку р; : ку учеппчку реиублику. Оиа со састојп у томе, да деца, иод уиравом евојих учитсља, сала } прављају сиојом школом. Апсолутпстпчкп рсжпм замоњује се, па та.ј начпп, копстптуцпоналнпм. Учеппцп бнрају самн себп старепшпо н судијо, који ћо судити у днсциилннским проступнма, а тако п оне, који ћо се Орнпути за здравствено стање, ки.пжинцу, ред у школн и т. д. Овај систом упутрашњог уређоња школе тежи за тим, да се учоппци ирнвикцу на то, како би сама одржалп род у школи. Б-т Ргос1тзег со хналп, да му је овај покушвј пспао за рукои одлнчно н преиоручује овако урођењо школе. којим се мпого доирипоси дочјем васпитању у погледу еамосталпостп, а сузбпјају со зпатно и прсстуцц код ђака. Јов. М. И., учит.