Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
О СЛОБОДНОМ ПАДАЊУ — Предавање из Физиг^е у III разреду гимназије —
Предавање експериментадних предмета, без потребних апарата за извођење експеримената, јесте, по мом мишљењу, мучење ученика а у неколико и наставника, који доста труда морају да употребе, да би ученици могли да схвате појодине појаве и да би се убедиди у тачност ствари, о којој им наставник говори. Ово нарочито важи за експерименталну Физику и хемију, која је, скоро увек, лошије среће од Физике; јер њу предају, у већини случајева, нестручни наставниди, који, нн сами не знајући извођење експеримената, пусте да у хемиским кабинетима због неуиотребе, пропадне и оно мало хемикалија, што их има. Зато су, ради бољег успеха у предавању какве експерименталне науке, потребни апарати за извођење експеримената, при предавању каквог појава. који се може експериментисати. Бсз извођења експеримената у експерименталним наукама оскудева очигледност у настави, без које не може бити ни успеха у истој. При предавању о слободном надању, наставнику су потребни: два тела исте запремине а разне специФичне тежине (нпр. једна куглица од дрвета а једна од олова), једна стаклена затворена цев дуга око 2 м. с неколико тела у њој разне специФИчне тежине, Атвудова машина с потребним прибором. Пре но што наставник пређе на предавање о слободном падању, потребно је, да пропита ученике о земљиној тежи, о врстама кретања и о узроцима, због којих се јављају разна кретања.
Овога пута говорићу вам о слободном падању. Да бисте предавање добро разумели, морате бити врло пажљиви. Ради бољег разумевања предавања о слободном падању навешћу вам прво неколико