Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

271

га створити, ми га морамо сами изводити уз припомоћ науке и вештине предавачке" 1 . Дабоме, да се за овај посао претпоставља Факултетска иедагошкофилозофска спрема. Норед тога, и у многоме, и ллчни дар. Што се тиче броја недељних часова за ову наставу такође је једно од специјаллих питања, које долази уз ово приндипијелно. Не улазећи детаљно у аега, ја само напомињем, да вазшост и обимност његова захтевају, да сем ФилозоФске наставе у последњем средњешколском разреду не би смела ниједна друга бити заступљена. С тога бисмо овоме, по угледу на Француску, могли дати име „ филозофски разред". Како би се то извело без уштрба по остале науке, и дали би се додао још један разред, ја у то овде не могу улазити. Оно што је овде гдавно, то је, да ова, настава захтева много и труда и времена, и да јој се ово мора поклонити, а не да се, као што то каже КиДоН Кећшапп, „ФИлозоФИЈа са једним или два часа недељно јавља ка-о туђинац у наставном пдану" 2 . Драгослав П. Ђорђевић

ПЛАТЕ ПР0ФЕ00РА ОРЕДЊИХ ШКОЛА

Пма већ неколико година, како се опажа, да број ђака у нашим средњим школама нагло расте. Статистика веди, да је број ђака у државним средњим школама за последњих десет година порастао за 136°/ 0 . Само се по себи разуме, да би требало да је у тој сразмери порастао и број наставника, који те ђаке поучавају. Али то није ни близу тако, јер је број наставника у државним средњим школама за последњих десет година порастао само за 40%. Та би несразмера била још јача, кад бисмо узели у рачун и ђаке, што су уписани у приватне средње школе, у којима су скоро искључиво исти наставници, који су и у државнима. Ако та несразмера потраје још коју годину, настаће време, кад ће се добар део деце морати одбити од средње школе, јер неће бити наставника, да сву децу прихвате. Нма више узрока, због којих проценат наставника не расте ни из близа напоредо с процентом ђака. Ми ћемо се задржати на једном који сматрамо као најважнији, а тај је, да је мала плата наших ирофесора средњих школа.

1 В. Еаизоћ: РћЦ. Ргор. 2 В. КиЗоКБећтапр, ЛУе^е ипД 21е1е с1егРћЈ1озор1п8сћепРгорас1еи1;1кВег1т190о.