Prosvetni glasnik
НАСТАВА И КУДТУРА
283
Минералошко-геолошке збирке у нашим средњим и основним школама.
У доба када. се у културном свету јестаствекица у средњим школама обрађује очигледно и са експериментима, у нас начело очигледности није свуда застунљено у довољној мери. То не долази отуда, што у нас нема наставника који би умели тако радити, већ отуда, што нема довољно средстава. Ми смо још далеко од оних срећних прилика, које владају у модерннм земљама, да у школским зградама имамо нарочите слушаониде за ноједине гране јестаственице и уз њих лабораторије, у којима би се сами ученици, под наставниковим надзором, вежбали у извођењу експеримената, микроскопирању, одређивању појединих природних објеката итд. 1Дто је још горе, ми немамо ни јестаственичких збирака онаквих и у оноликој мери, колико је то нотребно па да јестастеничка настава буде очигледна. Факт да у самој престоници има школа у којима су у једној малој соби смештене неколике збирке најбоље то доказује. Што се иоследњпх година почела да обраћа палсња при зидању школских зграда на нарочите локалс за кабинете и лабораторије, то само показује, да. се увидела велика потреба његова у средњешколској настави. Та велика потреба и захтева да се о јестаственичким збиркама поведе озбиљнији разговор и питање о њихову уређењу што чешће вентилира. Из тих побуда ми и износимо своје гледиште о данашњим збиркама и њиховим махнама и мишљење како би их ваљало уређивати. Према наслову, који горе исписасмо, овде ће бити речи само о минералошко-геолошким збиркама у нашим средњим школама. И ако оне не стоје много горе од збирака других јестаственичких грана, ове су збирке у нас тако разнолике, да осећамо иотребу о њима се нарочито позабавити. Ових збирака у нас има у главном тројаких. Једне су непотнуне и неуређене тако, да мало или скоро ни мало не могу послужити при предавању Минералогије и Геологије. У њима има примерака неугледних, сумњиво одређених и са непознатим локалностима, те руковање њима често пута даје негативан резултат. Друге имају материјала за наставу, али га немају у једнакој мери за све одељке. Док су примерцима из једнога одељка са свим сиромашне, дотле из других одељака имају читаве лепо уређене и тачно одређене збирке. Тако једна гимназија има читаву збирку минерала, а нарочито стена и Фосила (али Фосила већином из Формације тријаса и креде) из ваљевског и ужичког округа, други пак лепу петрограФСку збирку своје околине, али су им други одељци врло слабо заступљени. Најзад треће збирке, које су најређе, потпуне су снабдевене потребним ма-' теријалом за све одељке у довољној мери.