Prosvetni glasnik

јлужбени део

497

Предмети готово исти. — Веронауку поглавито по Новом Завету, на етичкој основи. Старт, легендарну јеврејску историју, са сумњивом моралном вредношћу, сасвим изоставити. под 2. Обавезно учење треба да траје и за мушку и за женску децу: у нижем течају 3—4, а у вишем 2 године. Полазак у школу као и досад. По градовима би се деца могла узимати у школу и раније, али и то само ради припреме и Физичкога развијања. под 3. Где год се може нар. школе треба уредити ра знолико, како с погледом на место (град, село) тако и с погледом на пол и познији позив ученика. под 4. У главном, читанка. треба да представља обрађен наставни програм дотичнога разреда, и у н>ој поглавито треба да се огледа та разлика. Поуке о привреди различите; моралне ноуке и поуке о чув. здравља удесити према приликама (животним). Рачун, нар. историја, земљопис и веронаука по самој природи једнако. под 5. У градовима би забавишта много допринела дечјем развијању, нарочито физичком. — Ученичке су траезе у сеоским школама неопходно потребне, а не би биле на одмет ни у градским школама (за спротињу без дневнога надзора). — Исто тако и штедионице, фондови , друштва — певачко, стрељачко и т. д. под 6. Мислим да такав распоред наставе није подесан, јер би велики број деце прошао без школовања, и не би се сложило са оним што сам рекао у другој рубрици. Осим тога, у нас грађа и сам рад око подизања школских зграда нису скупи, где се паметно и коштено ради, па је право да свака школска општина има и пристојну школску зграду за своју децу. под 7. Мислим да би раније поменуте течаје ваљало одвојити прекидом од 1—2 године, и онда би било врло незгодно састављати ученике тако различита узраста. Иста. незгода јавља се и кад се има у виду заједничко школовање мушке и женске деце. — Најзад, школска година нижега течаја морала би трајати 9 —10, а вишега само 6—7 месеци. под 8. Народна је школа ираво аасторче, последња брига свих чинилаца од општинског пандура до У многим су општинама и пандури пречи од школе: председници, па чак и пандури аконтирају своју илату, а школу им чисте ученици наизменце, јер нема чим да се илати служитељ! — Школске зграде нека иодиже окр. школ. одбор о трошку дотич. школ. општине, без обзира да ли ова пристаје или не. — А за издржавање је неопходнО потребно да се законом установе фондови за сваку школу. иод 9. У сеоским школама, нижега течаја година треба да траје од 1. септембра до 15. јуна; а у вишем течају: за мушкарце од 1. октобра до 1. маја (или априла), а женска деца да походе школу преко целе године, али само недељом и празницима на пола дана, а четвртком по цео дан. За градске школе: од 1. септембра до 15. јуна. под 10. У учитељским школама треба да се предаје и школска администрација, с познавањем свих послова те природе. Сеоску школу не треба делити, нити нову отварати док немадне за наставника пристојна стана и за ученике здраве учионице. Станарину треба за села укинути, јер је она врло често предмет свађе и шпекулаццје. Уиитељев добар утицај треба да се пшри и ван школе; а његов рад на том иослу ваља ма како наградпти.