Prosvetni glasnik
12
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
док се једне школе пуниле и препуњавале ученицима и ван своје области само због благоде.јања, дотле је било и има школа, које по појвдиним разредима не достижу ни минимум законског броја ученика. Да би се унело впше система у део тај посао, и да би благодејање било одиста стварна и стална помоћ онима који га уживају докле год га заслужују, ја сам, саслушавши мишљење Главнога Просветног Савета и ПроФесорског Друштва, прописао нова Правила о благодејању (која су штампана на стр. 17 —18). Нова основа, на којо.ј су ова Правила прописана, у томе је што благодејање није право ни доброг ни сиромашног ученика. Оно се даје и добнва стечајем, а када се једном добије не губи се и не мења, докле год је благодејанад ученик оне школе, у којој прима благодејање и не добије, преласком у старији разред, веће благодејање са упраж.њеног ког места, или докле год се не покаже недостојним помоћи која му се даје (чл. 8. Правила). На основи чл. 4. ових нових Правила ја сам, као што се види из приложеног распореда, за ову годину одредио Вашој школи благодејаначких .... места .... по 20 дпнара за ученпке од I до III разреда, места . . . по 30 дин. за ученике од IV до VI разреда закључно и . . . места . . . по 40 дин. за ученике VII и VIII разреда, што чини укупну суму од динара за једанаест месеци ове године. Према буџетским сумама овогодишњег Државног Буџета број благодејања у неким школама, као што се види из предњег распореда, знатно је мањи, као што је опет у другим школама већи. Да би се овај нови начин давања благодејања извео поступно и без великих трзавица, предвиђа се чл. 13. Правила, да сви садашњн благодејанци остану и на даље благодејанци са сумама које им је Наставнички Савет у почетку овога тромесечја одредио и они ће то благодејање уживати потпуно по овим Правилима, као да су га по њима и добили. Нова благодејаначка места отвараће се по овим Правплима — одмах, где је благодејање веће ио новом распореду, но што је до сад било, — или опда, кад настане могућност за то. При распоре^ивању благодејања по чл. 4. Правила ја сам се руководио, као што је већ наглашено, намером да у школама с великим бројем ђака буде мање благодејаначких места, само за ученике из области у којој је школа, а да у школама с мањим бројем ђака буде више благодејаначких места, како би их могли попуњавати п ученици ван области, у којој је школа. Зајечар, Неготин. Смедерево, на пример, моћп ће одмах расписати стечај за благодејаначка места за ученике и ван своје школе. За такве случа.јеве директори ће, пошто прво добију одобрење потребног кредита, који се Распоредом предвиђа, расписати стечај п (чл. 9.) послати га свима школама, које ће их објавити својим ученицима, прикупити њихове молбе и са потврдом података и навода ученичкнх послати их на ноступак школи из које је распис потекао. ПБр. 1533 24 јануара 1912 године у Београду. Министар просвете и црквених послова, Љ. Јовановић, с. р.