Prosvetni glasnik

676

ПРОСВЕТНП ГЛАСНИК

радити, — (в) пре но што би му ее рекдо. — 3) Лектира и диктати: (а) треба да су праћени објашњењима, — (б) покадшто сликама, (в) дакде иитуитивним ередствима. V Закључак — 1) Интуитивна насгава има нарочито за циљ да избегава апстракцију, на што је врдо тешко навикнути ^ладо дете.2) У колико дете расте, у кодико му се подобносги развијају, важно ,је: (а) пе злоупотребљавати према њему иптуитивна средства, — (б) навикавати га да расуђује, да пореди, да розонује.

Мислите ди да су деца по природи лажљива? Еојим би сте средствима сузбили ову ману? Разрађен план I — Увод у предмст — 1) Лаж: (а) Реч треба да послужи човеку да изрази оно што осећа, оно што мисли, оно што хоће. — (б) прикривати своја осећања, своје мисли, сво.ју вољу, значи лагати; — (в) уопгате лагати значи тврдити нешто што знамо да је неистинито, да је лажно. — 3) Њезине незгоде: (а) лажов чини грех и нрема самом себн; — (в) „Лажљивца никад не слушају на ма и истину говорио"; — (г) свак окреће главу од њега; — (д) сви га презиру; — (ђ) частан човек никад не лаже. И Л а ли су деца ио арироди лажљива? — 1) Тешко је ово питање одједном пресећи — 2) Психолози и моралисте нису у овом погледу сагласни. — 3) Што је извесно лежи у оном Факту да је лаж миого чешћа код деце него ли код одраслнх. — 4) Често: (а) уобразиља детиња гони га да преувеличава; — (в) с најчвршћнм убеђењем дете сматра за стварности спољашње слике којих нема у њему; — (в) да ли је то супротно искрености? — 5) Искреност: (а) опажа се зарана да је код детста нриродна; - (б) дете каже оно што зна, па чак и оно што мисли; — (в) свесно је ј)ђавог постуика; — (г) плашн се да му се по лицу не прочита да му недостаје искрености. — 6) Погрешке а посебно лаж: (а) дете носи у себи клицу и добрнх и рђавих нагона; — (б) дете лаже да би се спасло рђавих последица; — (в) дакле, овде лаж није урођена, унутрашња, већ потиче и долази једино да сакрије погрешке. — 7) Дете још лаже: (а) из саможивости, — (б) из сујете, — (в) из зависти, — (г) из страха; — (д) разни примери. — 8) Одговорност родитељска: (а) родитељи се разгаљују дечјим лукавствима; — (б) и опи их сами проналазе, — (в) чине сигна варљива обећања, — (г) тако исто чине многобројне лажи. — 9) Одговорност шкодина: (а) рђави другарски примери; — (б) учитељ нема увек потребног такта (љутина кад је учињена каква погрешка, итд.)