Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРЛ

791

ство свога утидаја у гипкоети своје акције и разноликости својих средстава. Она тежи да поправља пре него да кажњава, да васпитава пре него да укроћује. Загрејана просвећеним и паметшш либерализиом, она одбадује сурово и неразмишљено угушивање које изопачава карактере и порађа притворство; она осуђује деспотизам који чини душе ниским и пакоснгтм; она подстиче ученике да слушају глас своје савести више него страх од казне, јер она хоће да влада поверењем а не силом. Али, за њу, благост није слабост; због тога, кад увиди потребу да да примера, она не оклева, она кажњава одлучно. Важно је поновити да је циљ васпитања — у породици као и у школи — да еманципује дете, да га ослободи мало по мало од сваког туторства, да створи у њему у исти мах слободну савест и слободну ингелигенцију. Радите-дакле са нама да развијете у њему моралну активност као што ми развијамо заједнички његову интелектуалну активност. Савест која се непрекидно не подстиче засгари и зарђа као и интелигенција која се остави у нераду. Навикните дете зарана да испитује само себе и да прибегава у својим недоумицама савету вашег искуства и гашег разума; научите га да размишља о евојим делима и да их суди потпуно непристрасно. Добро је да му се улије, мало по мало, још у младим годинама, осећање о његовој моралној одговорности и одважност да буде само, кад затреба, сопствени лекар своје душе. А кад будете раскрчили, очистили, спремили земљиште, то није довољно. Треба сад бацити згодно семе, надгледати га вредно и истрајно да се лепо развије и уроди плодом. Занајајте срце дечје добрим мислима, племенитим осећањима, великодушним жељама; улите деци ватрену љубав према добру и вољу да га испуне. Ви ћете се згодно користити вашом и његовом лектиром, као и тисућом догађаја из школског и обичног живота, да развијете у њему осећање части и људског достојанства, да му улијете начела потпуне честитости и љубав за искреношћу и отвореношћу. Пошто га будете поучили да позна самог себе, ви ћете га натчити да позна свет, да га посматра пажљиво и да тумачи са вама све што се у њему збива. Али одвратите брижљиво његове погледе од гадних и недостојних призора; улите му одвратност од грубих задовољстава која понижавају људску природу ; подстакните га напротив да прати виша задовољства која развијају у души моралну Финоћу и управљају мало по мало његове наклоности и његове тежње ка једном племенитом идеалу. Л.екције, лектира, разговори, без сумње су изврсна средства која сто.је на домашају родитељима да врше морални утицај над својом децом, али ништа не вреди колико свакодневни пример који они могу и треба да им даду. Пружите им дакле добар пример. На тај ћете 54*