Prosvetni glasnik

218

Просветни Гласник

три угла — троугао. Ученици се вежбају у проналажењу троуглова и четвороуглова на стварима. Ивице (линије) које их склапају називају се сшране. Цртање троуглова и четвороуглова повлачењем њихових страна слободном руком. Врсте троуглова и четвороуглова по странама и угловима треба оставити за II разред. Толико и тако, мислим, може и треба да уђе у наставу за I разред. Кад се геометриска настава правилно схвата и кад се она обрађује по захтевима методике, полазећи вазда од конкретнога к апстрактноме и уклањајуви што је излишно и непојамно за ступањ ученичкога развитка, онда упознавање ученика с геометриским облицима у почетној настави неће бити ни тешко ни некорисно. СР. Ј. СТОЈКОВИЋ

0 НАСТАВИ ПРИРОДНИХ НАУКА У СРЕДЊИМ ШКОЈ1АМА - ИЗВЕШТАЈ ПОДНЕТ Г. МИНИСТРУ ПРОСВЕТЕ Част ми је поднети Вам, Господине Министре, извештај о стању насгаве природних наука у нашим средњим школама за последњу скраћену школску годину (фебруар-јуни 1920 год.) и о своме раду као инспектора. Дужност инспектора наставе природних наука у средњим школама почео сам вршити месеца јануара ове године. Пошто сам, као Ваш изасланик на испиту зрелости у Другој Београдској Гимназији, свршио рад (21 31 јануара), одржао сам две конференције (7 и 11 фебруара) са наставницима природних наука у београдским средњим школама, и иастојао сам те се Друга Београдска Гимназија снабдела свима потребним училима за физику, поглавито из ратнога плена. Тиме је, у овим тешким приликама наставним, када је највећи број школа остао без икаквих учила, створена могућност да наставници осталих београдских школа могу, у специјалној учионици поменуте гимназије, држати својим ученицима предавања са експериментима. Затим сам приступио посећивању часова наставника природних наука у овдашњим средњим школама. — Одређен за Вашега 1 изасланика на испиту зрелости у Нишкој гимназији и за преглед рада у средњим школама у Врањи, Лесковцу и Нишу, био сам и на часовима наставника природних наука у поменутим местима (5—23 јуна 1920). Прегледао сам извештаје које су директори средњих школа, по свршеној школској години, поднели Министарству Просвете. — И на основу свега тога могу рећи ово што иде. Настава природних наука у највећем броју школа није се могла успешно изводити, и то из више разлога;