Prosvetni glasnik

10*

Географија у Средњим Школама

235

осталом, нема тога који може тврдити да је важније и корисније знати историјску прошлост народа и држава него садашњост Земље и живота на њој. 6.) Да се ради успеха у настави катедра Географије у средњим школама даје само стручно спремним наставницима. Ако оваквих нема, онда онима који су уз свој предмет полагали Географију на професорском испиту или је бар студирали на Университету. Само у крајњем случају дати је нестручним наставницима, али ни тада не делити је међу више њих, него је поверити једноме или највише двојици (ако је виша гимназија). 7.) Да се ради олакшања наставе све средње школе снабду потребним географским наставним средствима и да Министарство Просвете учини одмах све што је потребно да наше школе добију у најкраћем времену зидне карте и атласе на нашем језику. 8.) Да се ради извођења једнообразне географске наставе у свима средњим школама установи нарочити, стручан и чисто инструктиван, надзор од стране Министарства Просвете, но с тим да тај надзор врше стручни географи, а не они инспектори којима је Географија споредан предмет или који се у опште не баве и нису бавили Географијом. Ово с тога што ниједан наставник који је стручан у своме предмету не може бити стручњак и у Географији, пошто су све науке данас обилно развијене и разрађене. 9.) Да се из чисто националних разлога, који данас морају имати прву реч у нашем целокупном животу, избаце одмах из свију школа географски уџбеници у којима је још задржана стара политичка подела Европе. Пре свију они у којима се о нашим новим областима говори као о саставним деловима пропале аустро-угарске монархије. Јер је боље привремено оставити школе и ученике без икаква уџбеника о отаџбини него досадашњим уџбеницима продужавати живот мртвом непријатељу и доводити омладину у недоумицу: да ли живи у ослобођеној домовини или је јоIII роб аустријски и мађарски. 10.) Из истих разлога, да се привремено уведе Географија земаља нашег троименог народа са 2 недељна часа у IV и VIII р. почевши од месеца септембра о. г. (1920), како ниједан ђак не би изишао из ниже, нити свршио вишу гимназију, без најпотребнијих географско - економских знања о нашој отаџбини. 11.) Да се у нов привремени Наставни План од 3 фебруара 1920 унесу одмах измене у корист Географије, и то: да се у II разреду 1 недељни час дода настави изучавања отаџбине; да се у V разреду оба часа Веронауке, а у VI један сат Француског Језика и 1 Математике даду изучавању научне (Математичке, Физичкеи Антропо-)Географије; и најзад, да се у VIII разреду оба часа Основа Државног Уређења уступе Географији земаља нашег троименог народа, с тим да то буде засебан предмет и иа испиту зрелости, и да се у њему обрати нарочита пажр-а на уређење државе. 12.) Да се наставно градиво из Географије у новом, сталном Наставном Плану овако распореди на разреде и часове: у I р.: Оишта ГеограЦца и кратак физички и нолптичкипреглед коптиненаха н зомаља иашег (српоко-хрватско-словеначког) народа са 3 нед. часа II р.: Физичка, екопомска и политичка Геограетја ваневропских ВД!П1 нената „ 2 . „