Prosvetni glasnik
Реформа Наших Народних Школа
47
основи. У њима треба да имају своје представнике: држава, срезови и учитељство. Као и Просветни Савет, тако и окружни школски одбори или савети треба да имају право сопствене иницијативе за побољшање просветних прилика у округу. На истој основи треба да буду уређени и месни шкодски одбори или савети. У њима треба да имају своје представнике: општина, учитељи и ђачки родитељи.*) ЈОВ. П. ЈОВАНОВИЋ
РУЧНИ РАД У АМЕРИЧКИМ ШКОЛАМА Док цртање, као наставни предмет, тек где-где прибавља себи репутацију потребног и врло важног предмета васпитне наставе, ручни рад, обратно, нагло изазива пажњу и свеопште слагање позваних, да је он, као наставни предмет, врло велике вредности. Ако и постоје неке несугласице, оне се више односе на циљ ручног рада, на име: да ли је циљ овоме предмету да буде средство за задобијање и развијање корисних техничких знања, или да буде средство „за развијање ума преко очију и руку", како каже професор Ботлер, декан Колумбијског университета. Ово практично питање још није потпуио решено. Први је ииљ, изгледа, достижнији, други тежи и чак неизводљив, благодарећи или школским условима или недостатку и оскудици наставничке спреме и довољне ученичке припреме. У ствари, прави и једини циљ ручног рада није у задобијању само техничких знања, на пр. умети оперисати инструментима и алатима, почев од ножница па до рендета и длета. Већина америчких педагога зна то, но то ипак не мења њихово уверење да и овде, као и свуда, треба бити више практичар. Они о задатку ручног рада у школи имају овакво мишљење: попунити неким ручним, физичким радом одређено међувреме између осталих предмета. Говорити за овакво схватање или против њега, одводи удаљавању од нашег предмета. Зато ћемо изнети нешто о самом систему америчких основних школа. Према програму, ручном раду је додељен по један час недељно у првих шест година; а од 1 до 1'/ 2 час у последње две године. Овде треба додати да у првим двема годинама деца троше на ручни рад много више времена, пошто им се допушта продужити или завршити свој рад У времену кад је наставник заузет у другом одељењу (у већини случа*) 31 децембра нр. год. изиршеии су у целој Чехословачкој Републици избори за члаиове окружпих и иесних школских савета, који су уређени иа оваквој основи.