Prosvetni glasnik

Белешке

185

■округу од 3000 до 5000 фр. и у осталим окрузима од 2000 до 3500 фр. годишње. — Професори учитељских школа, као и професори виших ■основних школа, остају у свакој класи најмање четири године. Плата надзорника и надзорница основних школа овако је утврђена: у Сенином округу: 6. класа, 11.000 фр.; повишица за сваку класу, 1.200 фр.; 1. класа, 17.000 фр.; у осталим окрузима: најнижа класа, 8.000 франака; повишице, 1200 фр.; највиша класа, 14.000 фр. Инспекторима академије почетна плата је 13.500 фр.; повишице ■за сваку класу, 1200 фр.; 1. класа, 19.500 фр. — У Паризу, инспектори •академије имају: 20.000 фр. годишње у 3. класи, 21.500 у 2. класи и 23.000 у 1. класи. Општи инспектори основне наставе у Министарству Просвете до<бијају годишњу плату од 28.000 фр. Незахвално доба. — Енглеско „Време", у свом „Васпитном додатку" (Тће Игпеб Ес1исаНопа1 бирр1етеп1), у једном скорашњем занимљивом чланку, истиче важност, у развићу детета, година које чине оно што се обично зове незахвалним добом: доба од тринаест до.петнаест година за девојчице, од четрнаест до шеснаест година за дечаке. Никад се неће довољно нагласити да се у том тренутку врше највеће промене у физичком и афективном бићу. Ми то и сувише заборављамо, и то је права заблуда подстицати спортски напор у тим годинама кад умор тако брзо савлађује организам, као што је погрешно стварати од тог доба период спремања за квантитативне и енциклопедијске испите. А шта да се каже о моралној запуштености, физичком замору, сентименталном и интелектуалном хаосу код дечака из сиротних класа? Доба преображаја, доба кад оживљују примитивни нагони, доба које је одрасломе тешко разумети: дете се креће тада у једном свету који није наш, оно трепери с лакоћом која нас збуњује, тражи авантуре и диви се херојима. Васпитачи који хоће да га воде треба да га проучавају брижљиво и да поступају с њиме с пуно стрпљења, пажње, благости и симпатије. Једна аргеншинска мера предосптрожности. — Расписом од 8 иовембра 1920, министар јавне наставе у Аргентини прописао је годишњу заклетву верности коју ће сваки учитељ имати да положи на почетку школске године пред својим сакупљеним ученицима. Сваки ће имати да се закуне, „заставом отаџбине", да ће „чувати и поштовати благо завештано прошлошћу, славне традиције, благословене симболе, демократски и хуманитарни идеал нације". У спроводном писму, министар излаже разлог за ову нову меру: то је она „чудовишна антипатриотска пропаганда која прети да се генерализује кроза свет" и која хоће да стави једно другом на супрот патриотизам и опште братство, „као да ова два осећања нису допуна једно другоме". Ексиериментписање. — Ево једног примера како се у Немачкој теорије стављају на пробу стварности. Реформатор Хенрих Шарелман, из Бремена, препоручивао је један нов систем васпитања. Општина је ту скоро одлучила да му стави на расположење једну школу. Родитељи су слободни да повуку своју децу пре почетка експеримента. Новатор бира сам своје помоћнике, прави свој програм. Од њега се захтева само један резултат: да ученици, после четири године учења, буду оспособ-