Prosvetni glasnik

228

Просветни Гласник

своје усавриЈавање и постајали обични мајстори у раду, одајући се често* ван школе, пословима који не доликују учитељу, нити користе околини. И напуштање учитељске службе и зане.маривање посла, штетни су и за државне и за учитељске интересе. И учитељска струка, као и свака друга, треба да пружи учитељу прилику за напредак у каријери, сем напретка у плати. На тај начин би се задовољила потреба струке и дала одушка личним амбицијама. Кад се допусти да учитељ може, по показаном успеху и стручној и општој спреми, да буде учитељ у вишој основној школи, да буде квалификовани управитељ школе, да буде школски надзорник, да у професионалним и учитељским школама буде насташшк по допуњеној спреми на факултету или педагошкој академији, онда би се тиме подигао углед. учитељској струци; она би била привлачнија за ђаке, а међу учитељима би се стварала утаклшца која би само користила њиховом просветноме послу. То је најбољи, најпрактичнији и најпростији начин да се учитељски положај побољша и њихов углед подигне, а струка унапреди и преда потпуно у руке стручним људима. Ово би, у исто време, учинило да сеповећа број кандидата за учитељске школе. Регулишући овако положај учитељев, остаје да му се регулише и • награда према квалификацијама, задатку и положају. У прво врел\е рада нових, стручних учитеља, кад су економске прилике биле сасвим повољне и живот био још у патријархалном стадијуму,. учитељи су свој позив, нарочито позив у народу, схватали потпуно идеалистички: радили су више из одушевљења но за награду. Тако је схватање трајало извесно време; али кад су економске прилике, са промењеним начином живота, постајале теже, и схватање живота и рада добијало је све реалистичнији смисао, па су и идеализам и одушевљење све јаче подрезивани. Најновији догађаји, пак, својилг огромним утицајем на економске прилике и живот, збрисали су и последње остатке идеалистичког схватања дужности и живота. Сад је општа девиза: рад лшра потпуно да се кол\пензира лштеријалнолг наградом, без обзира да ли је он улши или физички. Добра награда ствара убеђење и вољу за ннтенсиван и савестан рад. Дакле, за добијање добрих учитеља, као што се види, нису довољни само квалификације, положај и широк задатак рада, него је потребна и одговарајућа награда. Скорашњњм изл^енама законскилг плата је учителшма побољшана и уз то распрострта и на учитеље целе Краљевине. Тил\е је за овај мах питање материјалне награде скинуто с дневног реда. Али, кад се буде регулисавало цело чиновничко питање, не сл\е се ни у ком случају учитеЉски ред оставити 1<ао ред потпуно задовољан у тол! погледу. Не; њел!у