Prosvetni glasnik
372
Дешава се да дете прекине започети одговор; оно изгледа да пита погледом, да се нада каквом обавештењу; експериментатор треба да остане потпуно миран, што није увек лако. Рећи детету које оклева: „Ти не знаш!", то значи помоћи његову немарносг. Тако исто, овде није тренутак за критиковање или исправљање, пошто је једини циљ констатовање. Грешка може да се направи омашком; у то се треба уверити, али не говорећи ништа и вративши се на питање после два-три идућа. Како да се забележе резултати ? На индивидуалном листу који носи име и године детета, експериментатор бележи, спроћу сваког питања, одговор такав какав је дат, не мењајући ништа у њему. У последњем ступцу, знак -(- показује успех; знак — неуспех. Сумњив резултат бележи се са? Изврстан резултат може се забележити са а сасвим рђав резултат —! Знак треба забележити одмах у току седнице, јер он изражава суд, а суд има у толико више изгледа на тачност у колико су факта више скорашња. После бележења, тумачење. Ево првог правила: деше има иншелигениију година на чије је тестове одговорило. Дете од 7 година је одговорило на све тестове од 8 година, оно има бар интелигенцију од 8 година; ми ћемо имати да видимо да ли оно може да учини и нешто више. Ево другог правила: Ако дете одгопори на пет тестова виших од једног одређеног доба, додаје му се година дана интелигенције; две године, за десет тесшова; три године, за пешнаесш тестова. Једно дете, на пример, одговори на све тестове од 8 година: оно има бар интелигенцију од 8 година; уз то, оно одговори и на три теста од 9 година и два од 10 година; оно има 8 више 1, то јест 9 година интелигенције, макар колико година имало иначе. Последица је ове процедуре да се каже за једно дете да је редовне интелигенције ако има интелигенцију својих година; нааредне иншелигенције, ако има ниво виши за годину, две, и т. д., од нивоа својих гсдина; или, напротив, заосшале интелигенције, ако има ниво нижи за годину, две, и т. д., од нивоа својих година. Употребљавају се симболи: ■ -; или 1, —2, —1— 3; или — 1, — 2, — 3. Сваки може да се послужи скалом Б.-С. (Бине-Симон) да добије приближну процену једне интелигенције; али да би мерење имало научне вредности, апсолутно је потребно приправити се мало за посао. Доктор Т. Симон цени да периода посвећивања у ствар не треба да буде мања од пет седница, свака од два сата, вршећи огледе на двадесетак деце. Ђачка осетљивосш Један француски школски надзорник, у својим „Белешкама из инспекције" публикованим у „Педагошкој смотри" (Реуие рес1а§о^ие), саопштавз ову корисну напомену: